Rólunk

Hírek, közlemények

Digitalizáció a gyógyszerellátásban

A magyarországi gyógyszerellátás európai színvonalú, melyre joggal lehetünk mindannyian büszkék. De hol áll ezen belül a digitalizáció fejlettsége és milyen irányok várhatók? Erről beszélgettünk Marik Csabával, a PHOENIX Informatikai Igazgatójával.

Marik Csaba

A PHOENIX magyarországi cégcsoport IT igazgatója, 2022. novemberétől tölti be ezt a pozíciót.
Ezt megelőzően távközlési cégeknél töltött be különböző IT vezetői pozíciókat, végzettségét tekintve mérnök-közgazdász.

Családjával Budapesten él, sok időt tölt a Balatonnál. Gyermekkorát a Dél-Alföldön töltötte, Szegeden járt egyetemre. Szabadidejében szeret utazni, szereti az aktív kikapcsolódást, gyakran fut és kerékpározik.

 

Csaba, mióta tagja a PHOENIX kollektívájának?

1 éve csatlakoztam a PHOENIX-hez Informatikai Igazgatóként. Korábban közel 20 évet töltöttem a távközlési iparágban, különböző informatikai vezetői pozíciókban.
Talán ezt a szektort érintette először és a legmélyebben a digitalizáció előretörése, így volt szerencsém részt venni rengeteg új szolgáltatás bevezetésében, ügyfélszolgálati folyamatok digitalizálásában és digitális csatornák kialakításában és fejlesztésében.
Az itt megszerzett tapasztalataimat igyekszem most hasznosítani a gyógyszerellátásban.

Nagyon sokat hallunk manapság a digitalizációról, Ön is említette most. Mit jelent ez a szó?

Valóban nagyon sokat lehet hallani az utóbbi években a digitalizációról és talán egy kicsit túlzó is az a misztikum, ami övezi. Mindeközben a valóságban egészen egyszerű definiálni: a digitalizáció folyamata egyrészt az, amikor egy munkafolyamatot automatizálunk és ezzel az emberi erőforrást kiváltjuk.
Másrészt a digitalizáció azt jelenti, hogy a digitális térben, jellemzően az interneten keresztül végzünk valamilyen tevékenységet, amit korábban papír alapon, szóban vagy valamilyen offline módon tettünk.
Egyre több ilyen, bárki számára elérhető megoldás születik, ami az utóbbi időben nagyban megkönnyítette mindannyiunk életét.

Miben más a digitalizáció a gyógyszerellátás területén, mint más szektorokban?

A munkafolyamatok automatizálásában nincs lemaradás más iparágakhoz képest. A logisztikai megoldásokat tekintve az automata pályavezérlés és kiszedés, az elektronikus számlázás, a kiszállítás nyomon követése abszolút követi a trendeket, és a gyógyszertárakban is folyamatos fejlődés látható ezen a téren, bár a szabályozás nem minden esetben támogatja ezt.
Ha a tevékenységek online térbe történő átmozdítására gondolunk, akkor valamelyest lassabb a fejlődés a gyógyszerkereskedelemben egyéb iparágakhoz képest. Ez persze részben érthető, hiszen a gyógyszer egy különleges termék. Mind a tárolása, mind az expediálása nagyobb szakértelmet és odafigyelést igényel, mint például a ruházat vagy az élelmiszer kategóriák értékesítése.

A magyarországi gyógyszerellátás milyen szinten áll a digitalizáció terén más országokhoz, vagy akár a régióhoz viszonyítva?

A gyógyszerlogisztika és az ezzel kéz a kézben járó gyógyszerbiztonság abszolút európai színvonalú Magyarországon, és ennek fontos pillére a magas fokú digitalizáció.
Ugyanakkor a magyar szabályozási környezet az egyik legszigorúbb Európában, ez különösen igaz a gyógyszer és egyéb termékek e-kereskedelemére. Éppen ezért a magyar e-kereskedelmi piac elmarad forgalomban mind a régióban, mind egész Európában az OTC termékek online értékesítésének korlátozása miatt. Itt várjuk a szabályozás könnyítését és az olyan szolgáltatásainkkal, mint például a Webtér, segítjük is a gyógyszertárakat abban, hogy fel is tudjanak készülni erre.

Ha az automatizálást általánosságban nézzük az üzleti folyamatokban, ügyfélkiszolgálásban, IT folyamatokban, akkor ezekben némi elmaradás tapasztalható más országokhoz képest.
A PHOENIX-nek feltett szándéka, hogy a gyógyszerellátási rendszert tovább támogassa 2024-ben, hogy közösen tudjunk ezekben a kérdésekben előre lépni.

Hogyan tudja a PHOENIX támogatni ezt a folyamatot?

Számos meglévő példa és további kezdeményezés van erre vonatkozóan. Ilyen a PHOENIX VIP, amely nemrég megújításra került a mai kor követelményeinek megfelelően. Az a célunk, hogy minél több releváns információt, adatot osszunk itt meg a gyógyszerészekkel, könnyítve és gyorsítva ezzel a munkájukat. Folyamatosan digitalizáljuk szolgáltatásainkat és vezetjük fel a VIP felületére, amivel jelentősen tudjuk csökkenteni a gyógyszertári adminisztrációt.

De vannak egyéb új projektjeink is: elkezdtünk egy pilot projektet arra vonatkozóan, hogy a készlet tervezését mesterséges intelligencia használatával optimalizáljuk.
Itt mind a hosszútávú, mind a rövidtávú fogyási trendek alapján kapunk készlet tervezési javaslatokat, melyek segítségével tovább növelhetjük a tervezésünk pontosságát.
Ettől azt várjuk, hogy kevesebb hiánytermék lesz Magyarországon és ezzel a gyógyszertárak napi munkáját könnyíthetjük meg.

Emellett pedig folyamatosan növeljük adattárházunkat és úgynevezett BI (Business Intelligence) rendszert vezettünk be, ami gyorsabb és pontosabb adatelemzést tesz lehetővé.
A fejlesztés révén a gyorsabban felfedezett fogyasztási trend változások szintén segítik a készlet még jobb tervezését.

Mit gondol, IT szempontból mik a fejlődési irányok, ha a hazai gyógyszerellátást tekintjük?

Az egyik legfontosabb irány mindenféleképpen az adatok elemzésének a fejlesztése és az ezáltal elérhető jobb és pontosabb készlettervezés. Pontosan ezért i s van ez a kérdéskör fókuszban itt a PHOENIX-nél.

A másik nagy kérdéskör, ami a gyógyszerellátás teljes egészét érinti, az ügyfél elégedettség mérésének fejlesztése és az elégedettség növelése.
Ezalatt azt értem, hogy a kapott visszajelzéseket a gyógyszerellátás szereplői be is építsék az IT fejlesztéseik közé. A PHOENIX 2023 év végén ismét lefolytatta a már szokásosnak mondható, kétévente megtartott Vevőelégedettségi Felmérését, melynek eredményeit kielemeztük és számos ponton el is indult már a fejlesztés.

Amit pedig még fontos kiemelni a trendek közül, az az értéknövelt szolgáltatások kialakítása és nyújtása. A PHOENIX-nél folyamatosan dolgozunk ezeken, hogy a gyógyszertárakat segíteni tudjuk.
Ilyen a TúraAppunk, melyet továbbfejlesztünk, vagy éppen a PHOENIX VIP mobilra optimalizált nézete, hogy a gyógyszerészek menet közben a telefonjukról is tudják intézni a velünk kapcsolatos ügyeiket.
De dolgozunk azon is, hogy az olyan információk, mint a folyószámla adatok vagy a rabatt értesítők könnyebben és gyorsabban jussanak el partnereinkhez, ezzel is könnyítve számukra a mindennapi munkát.

Azt gondolom, hogy ezek az irányok a gyógyszertárak számára is jó lehetőségeket kínálnak. A betegektől, vásárlóktól kapott visszajelzések alapján kialakított többletszolgáltatások segíthetik a betérő vásárlók számának növelését, és ezáltal a forgalom növekedését.

Mik a legnagyobb kihívások 2024-ben az informatika terén, gondolva elsősorban itt is a gyógyszerellátásra?

Ma az egyik legnagyobb kihívást az IT biztonság megtartása és növelése jelenti. Van egy nagyon jó mondás, amit érdemes fejben tartani: az informatika világában, ami kényelmes, az jellemzően kevéssé biztonságos.
A jó hír az, hogy jelentős elmozdulások várhatók a biztonság irányába az idei évben, elsősorban például a kétfaktoros bejelentkezések kötelezővé tételével, ami törvényi előírás lesz.

Bár ez felhasználóként néha kellemetlennek tűnhet, de fontos, hogy ne felejtsük el, hogy ez a mi előnyünket, biztonságunkat szolgálja.
Ezzel kapcsolatban én három jó tanácsot szeretnék adni a gyógyszerészeknek.

  • Először, ahol lehetőség van rá, ott használjanak kétfaktoros azonosítást.
  • Másodszor, ne használják ugyanazt a felhasználónév-jelszó párost több helyen, különösen ott ne, ahol jelentős kár érheti őket, mint például a banki hozzáférések vagy a PHOENIX VIP portál esetében.
  • Harmadszor pedig használjanak erős jelszót mindenhol, ami minimum 10 karakter hosszúságú vagy még hosszabb.

Milyen fejlesztési tervei vannak a PHOENIX-nek a digitalizáció terén?

Néhány dolgot már említettünk korábban, ezeken felül három dolgot emelnék még ki.
Egyrészt a telefonos ügyfél-kiszolgálási folyamatainkat gondoljuk át ebben az évben, és szeretnénk az ezt támogató rendszert is frissíteni. Ettől azt várjuk, hogy több információt tudunk megosztani a gyógyszerészekkel és több csatornán lesz erre lehetőségünk. Ennek megfelelően kevesebb betelefonálásra lesz majd szükség, ami könnyíti és tovább gyorsítja majd az elérésünket is.

Másrészt nálunk is tovább szigorodnak majd az IT biztonsági elvárások. Ezt most már törvényi előírások határozzák meg számunkra is, ennek megfelelően 2024. év végére egyre több rendszerben lesz szükség kétfaktoros bejelentkezésre.

Ezeken túl pedig a Webtérben is tervezünk új funkciókat bevezetni, amelyek támogatják majd a gyógyszerészek munkáját. Ezek, és a korábban is említettek mind olyan fejlesztések, melyek a gyógyszerellátás egészét érintik és reményeink szerint tovább fejlesztik, ellenállóbbá téve azt. Nagyon büszkék vagyunk a PHOENIX szerepére ebben a rendszerben és törekszünk rá, hogy a gyógyszertárakkal közösen a digitalizáció terén is a következő szintre lépjünk.

- bf -

2024. január 31.