Dr. Schvarckopf Tamás gyógyszerész vezető összefoglalója
Amennyiben ezt a megoldást választjuk, a törzslap változásait magunknak kell kezelni (pl. ÁFA változás). Emellett a legtöbb esetben, amennyiben a patika egyedileg vesz fel cikket, a gyógyszertári szoftver beküldi azt a rendszergazda cikktörzs-karbantartására, itt központi cikkszámot és teljes törzslap beállítást, valamint karbantartást is kap.
Fokozott figyelmet igényel a gyógyszer, OTC, étrend-kiegészítő, GYSE termék törzslapjának kezelése.
Annak ellenére, hogy a gyógyszertáraknak lehetősége van új cikkek egyedi felvitelére, javasolt a központi, karbantartott cikkadatlap használata. Mindez a hibátlan NEAK elszámolás, az automatikus nagykereskedői rendelés, a központi cikkadat karbantartás miatt is fontos.
Készletezési stratégiák
Az árverseny és gyártói kedvezmények miatt gyakran forgatjuk vissza a profitot az állókészletünkbe. Ezzel ugyan csökken a készlet forgási sebessége, de magasabb árréssel - akár az infláció okán -magasabb profitot realizálhatunk. A nagyobb volumenű készletek legnagyobb hátránya a piaci trendek változása és a szezonális trendekben történő fluktuáció.
Magasabb kedvezményt kaphatunk egy új termék piaci bevezetése során vagy a havi átlagfogyásunkhoz képest vállalt magasabb készlet rendelésekor.
Ez két fontosabb rizikót rejt magában:
Hogyan védhetjük ki a negatív hatásokat és növelhetjük az akció sikerét?
Expediálók edukációja: egy új piaci trend indult el a gyógyszertár-látogató cégeknél. Külön szakmai látogató csoport segíti az új készítmények megismerését és adnak információt a termékelőnyökről.
Készletforgási sebesség
Az üzleti életben a vállalati vezetők közkedvelt mérőszáma a készletek forgási sebessége. Ez a mérőszám a legtöbb vállalati rendszerben már lekérdezhető. Amennyiben a mutató értéke magas, a készletünk gyorsan rotálódik, alacsony az immobil állomány. Egyrészről ez a hatékonyság jele, másfelől olyan alacsony készletszint előjele, amely hosszabb távon piacvesztést eredményezhet:
Készletkorosítás
A gyógyszertár sikerességét és a betegellátási biztonságot a tudatos készlet-monitorozással biztosíthatjuk.
A rendelési stratégiánk, a készletezési elveink időszakos felülvizsgálatát a megfelelő lekérdezésekkel vizsgálhatjuk, amely például a
Nézzük, miben segítenek ezen listák!
A készletkorosítással megállapítható, hogy melyek azok a termékek, amelyekre csak időszakosan van kereslet és készleten tartásuk nem biztos, hogy rentábilis. Emellett viszont érdemes lehet magasabb készletet tartani azon termékekből, amelyek a gyógyszertárban rövid időn belül elfogynak, „fiatalok”.
Szabadpolcos rendszer előnyei, digitális megoldások
Tárolási hely szerint 5 nagy, jellemző csoportot különböztetünk meg:
A termékek pontos lokalizációjának meghatározása a szabadpolcos rendszert alkalmazó gyógyszertárak esetén különleges feladat.
Jól bevált megoldás a hatás szerinti szabadpolcos elrendezés, amely a vásárló és expediáló számára is a legjobb megoldást nyújtja. Érdemes ezen lokalizációk felvitele a termékek inventárjába is.
Külföldön már egyre több helyen találkozhatunk digitális szabad-polcos megoldásokkal. Ez a lopások megelőzésére, az egyszerű polcképkialakításra és az állandóan rendezett, jól strukturált megjelenés biztosítására is alkalmas.
Inventár
A gyógyszertári szoftverek hasznos funkciója a cikk neve mellett a tárolási hely, inventár megjelenítése. Itt termékcsoporttól függetlenül jelezhetjük az expediálónak, hogy hol találja a készítményt. A hűtést igénylő termékeknél elegendő a hideg, hűvös helyen történő tárolás megjelölése. Amennyiben termékkategóriába vagy hatás szerint helyezzük el a termékeket, akkor a tárolási hely rövid megnevezése is könnyen irányt mutat. Jó lehetőség például a fiókok vagy szabadpolcok számozása is, így az inventárban elegendő ezek felvitele.
A termékek teljes logisztikai útjának követése
A gyógyszertári megrendeléstől a kiszállítás pillanatáig a termék státusza már szinte minden lépésben jól követhető. Először is a termék készletének lekérdezésekor már látjuk, hogy mely nagykereskedő, mely telephelyén érhető el az adott termék. Ez még csak egy tájékoztató adat, de a vásárló gyors tájékoztatásához megfelelő. A megrendelés lezárása után néhány percen belül már a nagykereskedő visszaigazolja a megrendelésünket, jelölve az annulált és kiszállításra jelölt terméket. Előfordul, hogy a nagykereskedő egy távolabbi raktárából érkezik meg az áru, ebben az esetben a visszaigazolással megkapja a gyógyszertár ezt a plusz információt is. Ez azért fontos, mert ilyenkor megnövekedett szállítási idővel kell számolnunk. A nagykereskedők legújabb fejlesztésével már azt is láthatjuk, hogy az adott napi kiszállítás várhatóan mikor érkezik meg a gyógyszertárba.
Gyógyszertárvezetőként szakmai feladataink mellett a készletezés és logisztika koordinációja is plusz feladatot jelent. A szezonális termékek készletigényének pontos meghatározásában, a megfelelő gyártói akciós megállapodásokhoz szükséges döntés meghozatalában, az optimális termékrendelési értékének eldöntésében sem kell egyedül helytállnunk.
Fontos, hogy megismerjük a minket körülvevő szolgáltatók (nagykereskedők, rendszergazdák) által biztosított lehetőségeket és ezek alapján hozhassunk racionális döntéseket.
Dr. Schvarckopf Tamás
gyógyszerész vezető
Novodata Zrt. – LX-Line Kft.
2022. június 16.