A gyógyszertári leltár során gyakran előforduló hibák jelentős kihívást jelentenek a hatékony gyógyszerkezelés és megfelelő készletkezelés szempontjából. Bár évről évre végezzük a leltározást, szinte nincsen olyan év, hogy nyugodtan állnánk neki a feladatnak, akár a készlet mérete, akár az eltérések minimalizálása okán.
Ahány patika, annyi leltározási szokás, tartotta régen is mondás. Ez az utóbbi évek technológiai fejlődésével hatványozottan igazzá vált. Egyre több patikai használ kommissiózó robotokat, áruátvevő-leltározó eszközöket, akár okospolcokat is, emellett továbbra is vannak, akik a hagyományos papír alapú vaklista nyomtatása mellett teszik le a voksukat.
Felmerül tehát a kérdés: Hogyan készüljünk a hatékony leltárra?
Felkészülés a leltárra
Sokan esnek abba a hibába, hogy a nyitott számlákat, lezáratlan beszállításokat, halasztott kiadásokat a leltár napján igyekeznek zárni, gyorsan rendbe tenni. Érdemes ezeket a feladatokat a leltár előtti héten előkészíteni, ha szükséges a kollégákkal átbeszélni a kapcsolódó információkat, valamint előkészíteni a leltárt számlázási oldalról is. Ugyanez vonatkozik a bizományos készletekre és a fiókpatikai készletek előzetes ellenőrzésére is.
Hasonlóan érdemes, amennyiben szükséges, a bontott mennyiségeket még a leltár előtt rendbe tenni a patikában, mind fizikai, mind edukációs értelemben. Nem csak a különböző és gyakran változó kiszerelési mennyiséget tartalmazó gyógyászati segédeszközök, például pelenkák jelenthetnek meglepetést, sokszor az injekciókhoz kapcsolódó bontási váltószámokat is érdemes a kollégákkal előzetesen feleleveníteni, hogy valóban hatékony legyen a leltár napján a számolás.
A bontott mennyiségek tárolási feltételeit is érdemes ilyenkor előzetesen ellenőrizni, megbizonyosodva az egyértelmű beazonosítási lehetőségről, a megfelelő elsődleges/másodlagos csomagolóanyagok meglétéről.
Amennyiben a bontott mennyiségek kapcsán anomáliát észlelünk az előkészületekkor, a törzslapok ellenőrzése, bontási egységszámok ellenőrzése is célszerű lehet a nem központilag karbantartott cikkek esetében.
A mindennapi expediálási rutin során sokszor fel sem tűnik, hogy a raktározás alkalmával milyen tipikus hibákat alakítunk ki, majd a korrigálásra szánt idő hiányában alkalmazkodunk hozzájuk.
A leltárra való felkészülés részét kell, hogy képezze a raktárak, raktározási szisztémák felülvizsgálata.
Egyszerű példa, de a leltárt nagyban lassítja, ha egy adott termékcsoport, például különböző méretű kötszerek, egy adott fiókban elválasztás nélkül csúszkálhatnak. Expediáláskor elegendő egyet, egy megfelelőt kiemelni, azonban a leltár során minden darabot külön kell válogatni, leszámolni, majd praktikusan egy javított szisztémával, például térelválasztóval visszahelyezni. Ugye ismerős?
A patikai leltári munkát a magisztrális alapanyagok és készítmények leltározása is megkülönbözteti a hagyományos leltári folyamatoktól.
A leltárra való felkészülést nagyban segíti, ha a táraüvegeket ellenőrizzük a megelőző hetekben. Megbizonyosodunk róla, hogy mindegyiken szerepel-e a súlya olvashatóan.
Legalább ilyen fontos a labort ellenőrző kollégák edukációja is a pontos adatfelvitelhez. A különböző alapanyagok, készítmények, előre kiszerelt mennyiségek a patikai rendszerekben különböző mennyiségi egységgel, bontási váltószámmal rendelkezhetnek. Célszerű előre átbeszélni, hogy a felvitelek milyen mértékegységben, kg-ban, g-ban, dos-ban történnek-e egy-egy csoportra nézve.
A leltár előtti és az azt követő időszak lehetőséget nyújt a készletek felülvizsgálatára is, az esetleges túlkészletezésből adódó elfekvő készletmennyiségek, lejáró termékek, gyógyszerek beszerzéseinek áttekintésére.
A legtöbb gyógyszertárban még kisebb forgalom mellett sem tud a rendelésért felelős személy minden expediálásnál jelen lenni, ezért a rendelésekbe, készletezésbe olykor hiba csúszhat. Nagyban segíti ennek a problémának a megoldását, ha a saját megérzéseinket és kollégáink véleményét megtámogatjuk a patikai rendszerek által nyújtott automatikus rendeléselőkészítő, készletkezelő modulokkal. Ezek a modulok a szezonalitások és akciók figyelembevételével képesek algoritmusokkal támogatni a munkát, optimális szinten tartva a patikai készleteket, raktárszintet.
Emellett elmondható, hogy évről évre nő azon patikák száma, akik a hatékonyabb és pontosabb leltárívek felviteléhez is igénybe vesznek okoseszközöket a humán munkaerő támogatására. Ezek az eszközök a beépített kamerájuk vagy vonalkód olvasójuk segítségével azonosítják a beolvasott terméket. Amennyiben a vonalkód hiányzik vagy nem hozzárendelt az adott termékhez, az érintőképernyőkön keresztül is be lehet írni manuálisan az adatokat. Minden rögzítésre kerül, az adatok a patikai szoftverre is átvezetődnek, figyelni kell azonban a leltár alatt a frissítésekre, vagyis hogy az előző állapot óta beolvasott termékek is szinkronizálódjanak a frissítés által az irodai leltárívekre.
A készülékek a legtöbb rendszergazdánál elérhetőek, akár bérlésre is, de a gyakorlati tapasztalat alapján évről-évre nő a korábbi bérlők közül a készülékeket megvásárlók aránya, tekintve, hogy nem csak a leltár napján könnyítik meg ezek az eszközök a munkát, hanem a mindennapok során az árúátvétel hatékonyabbá, pontosabbá tehető, az esetleges hibák könnyebben kiküszöbölhetők.
Miután lezártuk a leltárat…
A leltár végén a legtöbb gyógyszertárvezető a leltáreltérés forintosított értékére kíváncsi, teljesen jogosan. Viszont célszerű a leltáreltérési íveket a következő hetekben alaposan átvizsgálni és kielemezni.
Sok olyan expediálási hiba, gyakorlati javítanivaló derül ilyenkor ki egy év adatai alapján, amik önmagukban havi szinten nem tűnnek kardinálisnak. Ezeknek a típushibáknak az elkerülését megfelelő edukációval, az expediálási vagy raktározási környezet javításával is lehet segíteni, mindemellett sokat tehetünk a gyógyszertár gazdaságos működése és a betegbiztonság érdekében is.
Érdemes továbbá végiggondolni, hogy mennyire zajlott hatékonyan a kollégák munkavégzése a leltár során, mennyire voltak pontosak az adatbevitelek, mennyi anomália, újraszámolás jellemezte a folyamatot.
Ezekből tanulva a következő évi leltárnak sokkal felkészültebben vághatunk majd neki, legyen szó a humán előkészületekről vagy az automatizáció adta lehetőségek kihasználásáról.
Dr. Szepesi-Palik Anett
gyógyszerész vezető
2023. október 17.