Magazin

Gyógyszerész segédlet

A gyógyszertár helyiségei

AHOL A MINŐSÉGI EGÉSZSÉGÜGYI SZOLGÁLTATÁS LÉTREJÖN

Annak érdekében, hogy a gyógyszertáraink a jogszabályi előírásoknak megfelelően működjenek és létre tudjon jönni a magas színvonalú egészségügyi szolgáltatás, alapvető fontosságú, hogy megfelelő kialakításúak legyenek és, hogy tisztában legyünk a jogszabályok adta lehetőségekkel és korlátokkal.
Cikksorozatunk következő részeiben a közforgalmú gyógyszertárak helyiségeivel és az azokban végezhető tevékenységekkel fogunk foglalkozni.

 

A betegek, vásárlók megváltozott, az online vásárlást előtérbe helyező igényei ellenére a közforgalmú gyógyszertárak, mint egészségügyi intézmények továbbra is jelentős részét képezik a közvetlen lakossági gyógyszerellátás biztosításának. Ezért kiemelt fontosságú, hogy a Magyarországon működési engedéllyel rendelkező gyógyszertárak földrajzi elhelyezkedésüktől függetlenül azonosan magas minőségű szolgáltatást nyújtsanak. 

Ez részben a következők segítségével érhető el: 

  • ha ismerjük a gyakorlatban leggyakrabban előforduló hibákat, hiányosságokat (jelen írásban a hatósági ellenőrzéseken felmerült leggyakrabban előforduló hiányosságok dőlt betűvel kerülnek megjelenítésre). Ezzel a tudással fejleszthetjük a belső minőségügyi rendszerünket, amely lehetővé teszi a gyógyszerellátás minőségének fejlesztését; 
  • a Hatóság tevékenységével, amely során felhívja a gyógyszertár-működtetők figyelmét a hibák, hiányosságok meglétére;
  • a gyógyszertári egészségügyi dolgozók erőfeszítéseivel az előforduló hibák feltárásában és kijavításában. 

A KÖZFORGALMÚ GYÓGYSZERTÁR HELYISÉGEI 

A közforgalmú gyógyszertár minimális alapterülete 80 m². 
A közforgalmú gyógyszertárakban (a továbbiakban: gyógyszertár) megkülönböztetünk funkcionális és egyéb helyiségeket. 

A funkcionális helyiségek önálló légtérrel rendelkező helyiségek, amelyekben a jogszabályban meghatározott gyógyszerészi szaktevékenységek kizárólagos módon végezhetők (*hiányosságként tapasztaltuk, hogy a funkcionális helyiségek nem rendelkeznek önálló légtérrel, pl.: officinából nyílik közvetlenül a raktár vagy laboratórium. Továbbá ezekben a helyiségekben egyéb, nem megengedett tevékenység végzése is megvalósul, pl.: laboratóriumban vagy raktárban régi vények tárolása; officinában termékbemutató, hajdiagnosztika). 

A gyógyszertár funkcionális helyiségei (zárójelben az adott helyiség minimális alapterülete szerepel): 

  • officina (20 m²)
  • laboratórium (12 m²)
  • tanácsadó (helyiség/helyiség-részlet azokban a gyógyszertárakban, ahol betegségspecifikus gyógyszerészi gondozást is végeznek)
  • raktár (10 m²) 

A gyógyszertár egyéb helyiségei: mosogató (*a mosogató nem önálló helyiségben helyezkedik el), adminisztrációs, ügyeleti és szociális helyiségek.

A gyógyszertár a fenti felsorolásban szereplő helyiségekkel kell, hogy rendelkezzen (a tanácsadó helyiség opcionális, csak ott kötelező, ahol betegségspecifikus gyógyszerészi gondozást végeznek). 

A funkcionális helyiségekben csak a jogszabály által kizárólagosan végezhető gyógyszerészi szaktevékenységek végezhetők, az alábbiak szerint: 

  • officina: a gyógyszertár betegforgalom bonyolítására, a gyógyszer és a gyógyszertárban forgalmazható egyéb termékek kiadására, valamint gyógyszerészi gondozási szaktevékenység folytatására szolgáló helyiség. 
  • laboratórium: gyógyszeranyagok vizsgálatára, valamint magisztrális gyógyszerek készítésére, ellenőrzésére szolgáló helyiség.
  • tanácsadó helyiség: a beteg kérésére alapszintű gyógyszerészi gondozás és betegség-specifikus gyógyszerészi gondozás végzésére szolgáló helyiség/helyiségrészlet. 
  • raktár: gyógyszertár által forgalmazott termékek szakszerű tárolására szolgáló helyiség. 

OFFICINA 

A betegek / vásárlók a betegforgalmi bejáraton keresztül közelítik meg az officinát, a gyógyszertárban forgalmazható termékek beérkezése a gazdasági bejáraton keresztül valósulhat meg (*a gyógyszertár nem rendelkezik különálló gazdasági bejárattal). 

A betegforgalmi bejáratnál vagy a gyógyszertár homlokzatánál kötelező a gyógyszertár hatályos működési engedélyében foglalt szolgálati rendjének feltüntetése (amennyiben készenlét ellátása is történik a gyógyszertárban, a készenlétet ellátó gyógyszerész elérhetőségét is fel kell tüntetni). 
A bejárat közelében jelzőcsengő vagy kaputelefon elhelyezése, valamint kiadóablak kialakítása szükséges (*nincs kaputelefon vagy csengő és nem került kialakításra kiadóablak vagy az nem megközelíthető ügyeleti / készenléti időben). 

A betegforgalmi bejárat: 

  • közútról vagy közterületről (a bevásárlóközpontok parkolásra, valamint az egyes üzletek megközelítésére szolgáló területei is közterületnek minősülnek) megközelíthetőnek kell lennie; 
  • akadálymentes (*az akadálymentes bejutás még ideiglenes megoldással - pl. rámpa - sem biztosított); 
  • ha nem zárt térből nyílik, akkor szélfogóval, légzsilippel vagy légfüggönnyel kell ellátni. 

Ahhoz, hogy a betegek egyértelműen tudják azonosítani a betegforgalmi bejáratot, az alábbi feliratok elhelyezése szükséges a homlokzaton vagy a betegforgalmi bejáratnál, a gyógyszertár teljes szolgálati idejében, jól látható helyen és jól olvasható módon: 

  • „Gyógyszertár” felirat; 
  • a szolgálati rend (*a nyitvatartásuk után folyamatos ügyeletet és/vagy készenlétet tartó gyógyszertárak szolgálati rendje a 0-24 elnevezést használja); 
  • elérhetőségek (telefonszám és/vagy elektronikus levélcím);
  • a legközelebbi folyamatosan nyitva tartó, vagy készenléti, ügyeleti szolgálatot teljesítő közforgalmú gyógyszertár neve, címe, telefonszáma, valamint az ügyelet, készenlét kezdő és befejező időpontja (*nem – vagy nem pontos/aktuális adatokkal - szerepel a legközelebbi folyamatosan nyitvatartó vagy ügyeletes/ készenlétes gyógyszertár); 
  • a gyógyszertárhoz legközelebb eső felnőtt és gyermekorvosi ügyelet címe, telefonszáma (*az ügyelet adatai nem teljeskörűen és/vagy jól láthatóan kerülnek feltüntetésre). 

Az officina önálló légtérrel kell, hogy rendelkezzen, mint a többi funkcionális helyiség. Ez azt jelenti, hogy a gyógyszertár többi helyiségétől falakkal és nyílászárókkal van elkülönítve. 

Az officina kialakításakor az alábbiakat szükséges figyelembe venni: 

kialakítás: önálló légtérrel rendelkező, világos, száraz, fűthető / hűthető, szellőztethető és résmentes padozatú helyiségben. Az officinában meg kell oldani a munkaterület és a betegforgalmi rész elkülönítését (*nem elkülönülő a munkaterület és a betegforgalmi tér), ez megvalósulhat például billenthető kisajtóval, egy elhúzható paravánnal, egy kihúzott kötéllel vagy egyéb, esztétikus módon. A táráknál elhelyezhető plexi vagy üveglap is, amely a fertőzések elkerülését szolgálhatja.

 • berendezés: gyógyszerek, illetve a gyógyszertárak által forgalmazható egyéb termékek tárolására alkalmas bútorzatot és lemosható, fertőtlenítőszeres tisztításra, vegyszeres kezelésre alkalmas tárát kell biztosítani. 
A szabadpolcos kialakítás nem tiltott, viszont az ott elhelyezhető termékek köre korlátozott. Szabadpolcon egyéb termékek helyezhetők el, a gyógyszerek közül kizárólag a tea formájú növényi gyógyszerek és a tea formájú hagyományos növényi gyógyszerek helyezhetők el. Minden egyéb gyógyszer csak úgy tárolható az officinában, hogy ahhoz a betegek közvetlenül ne férjenek hozzá. 
Az officinában gyógyszeranyagok nem tárolhatók, hiszen ezek szakszerű tárolása a laboratóriumban vagy a gyógyszertár raktárában valósulhat meg. 
Az egyéb termékek tárolása a gyógyszerektől elkülönítve kell, hogy történjen, a termék csomagolásán feltüntetett előírások szerint. Ezt az elkülönített tárolást minden helyiségben, polcon és fiókban, valamint hűtőszekrényben is biztosítani kell. 

feliratok és egyéb tájékoztatók: a betegjogok megfelelő biztosítása érdekében kötelező elhelyezni a gyógyszertár officinájában az alábbi feliratokat / tájékoztatásokat: 

  • teljes működési engedély vagy a hatóság által kiadott működési engedély kivonata; 
  • felügyeleti szervek: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (elérhetőségei a www.nngyk.gov.hu címen találhatók meg), Fogyasztóvédelmi Hatóság (elérhetősége a www.kormanyhivatal.hu/hu címen található meg); 
  • betegjogi képviselő elérhetőségei (a https://www.ijsz.hu/kepviselok1.html címen találhatók);
  • várakozás helyének jól látható és feliratozott jelzése (*várakozás helye nem feliratozott).

 (*a feliratok nem teljeskörűek vagy nem aktuálisak, például: OGYÉI elnevezés használata; nem egészségügyi célú plakát, tájékoztatás került kihelyezésre - pl.: a szomszédos kutyakozmetika reklámja). 

Fentieken kívül az officinában szükséges ivóvizet és poharat (*nem áll rendelkezésre ivóvíz vagy pohár) biztosítani a betegek/vásárlók számára.

Továbbá elektronikus betegtájékoztató rendszer (*nem áll rendelkezésre betegtájékoztató vagy nyitvatartási időben nem üzemel), észrevételek, panaszok közléséhez szükséges eszközök (ez nem a jegyző által hitelesített vásárlók könyve, hiszen a gyógyszertárakban, mint egészségügyi intézményekben annak rendelkezésre állása nincsen előírva), valamint gyógyszerhulladék gyűjtő doboz elhelyezése szükséges (*nem áll rendelkezésre hulladékgyűjtő vagy az nem megfelelően összeszerelt).
A hulladékgyűjtőt olyan módon kell elhelyezni, hogy a beteg / vásárló a gyógyszertár teljes nyitvatartási ideje alatt el tudja abban helyezni a gyógyszerhulladékot. Amennyiben valamely oknál fogva a hulladékgyűjtő nem helyezhető el az officinában, elfogadható, ha a gyógyszertár személyzete veszi át és helyezi el haladéktalanul a hulladékot a gyűjtő dobozba. 

A betegek/vásárlók által visszahozott gyógyszerhulladék nem tárolható ideiglenesen sem a gyógyszertárban a hulladékgyűjtőn kívül. 

Kiemelt fontosságú, hogy a gyógyszertárak officinája minden esetben rendezett és tiszta legyen, tükrözze, hogy a gyógyszertár egészségügyi szolgáltatást végző egészségügyi intézmény.

Annak érdekében, hogy a betegek/vásárlók igényeinek kiszolgálása mellett a gyógyszertár (és az officina is) minden esetben megfeleljen a hatályos jogszabályoknak és szakmai szabályoknak, kiemelt fontosságú, hogy átépítés, felújítás vagy áthelyezés esetén a személyi jogos gyógyszerészek kérjék ki a tisztifőgyógyszerészek véleményét a tervezett átalakításokkal kapcsolatosan (ezt megtehetik a megszokott módon elektronikus ügyintézés keretében: https://epapir.gov.hu/).


El Koulali Zakariás
országos tisztifőgyógyszerész, gyógyszer-ellenőrzési igazgató
Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ

2024. szeptember 12.