Az idősek, krónikus betegek, a kismamák, kisgyermekek kifejezetten rizikó csoportokba tartoznak, miattuk és a saját kollégáink egészségvédelme érdekében is fontos jól tervezetten felkészülni a megváltozó betegtömeg gördülékeny, mégis megfelelő szakmai gondozást tartalmazó kezelésére.
Sok lehetőség áll rendelkezésünkre, hogy ennek a speciális időszaknak megfelelően alakítsuk a munkaszervezésünket, az expediálási folyamatainkat.
Az alábbiakban szeretnénk egy gyakorlati tanácsokkal tűzdelt összefoglalót adni, amit akár minden patika is kihasználhat, beruházás nélkül is.
Egyre több gyógyszertárban jelennek meg az úgynevezett funkció osztott tárák, melyekben a betegek és vásárlók igényei alapján igyekeznek a betegforgalmat célzottan irányítani az officinán belül.
Ilyen esetekben feliratokkal is jelezve az officinai térben kialakítanak speciálisan OTC, egyéb termékek és vényköteles termékek kiszolgálására elkülönített tárákat.
Ez a típusú felosztás hatékony segítséget nyújthat, hiszen a folyamatok elkülönítésével a tanácsadás is hatékonyabb lehet, hiszen az egészséges vásárlóknak nem kell az esetleg köhögő betegekkel hosszabb időt sorban állniuk, amennyiben például csak egy arckrémet szeretnének vásárolni.
Mindemellett lehetőséget teremt arra is, hogy a krónikus, jellemzően több gyógyszert egyszerre szedő betegek is minőségi tanácsadást kapjanak, anélkül, hogy a sorban állók elégedetlenségüket fejezzék ki az egy beteggel töltött relatív idő miatt. Ez a megoldás mind szabadpolcos, mind hagyományos officinai terekben jól működhet.
Szabadpolcos patikák esetében ezen időszakban kifejezetten fontos lehet kollégáink egészségvédelme szempontjából, ha a szabad polcok töltését az adott gyógyszertár a speciális betegforgalmi időszakához igazítja és nem feltétlenül az áruátvétel befejezéséhez köti.
Érdemes olyan időszakokat választani az ilyen típusú feladatokra, amikor jellemzően kevesen tartózkodnak az adott patikában, pl. orvosi rendelési idő előtt.
A maszkviselésről, a plexik és egyéb mechanikai védőeszközökről sokaknak a pandémia időszaka jut eszébe, azonban az egyéb járványügyi helyzetek is indokolttá tehetik ezeknek újra bevezetését, kihelyezését adott gyógyszertáron belül.
Az elkülönített funkciójú táráknál történő expediálást segítheti erre kifejezetten programozott beteghívó rendszerek beszerzése, melyek segítik a betegirányítást az officinai térben, a várakozási stresszt is csökkentve az által, hogy a vásárlók közötti konfliktusok is csökkenek az érkezési sorrend kapcsán.
Egészségvédelmi szempontból is segítség lehet a beteghívó rendszerek alkalmazása, hiszen a táránál nem kell tömött sorokban, viszonylag közel várakozniuk a betegeknek és egészséges vásárlóknak, hanem a sorsszám kihúzását követően az officina légterében szabadon elhelyezkedhetnek, kerülve a közeli kontaktálást.
A vényköteles termékek expediálásának segítésére kiváló eszközök a felhőben felírt recepteket bemutató Beteginformációs monitorok. Mindazonáltal, hogy segíti és gyorsítja a kommunikációt, a receptek és a gyógyszerekhez tartozó információk, képek, árak egyértelmű mutatásával, az officinában töltött idő rövidülésével a fertőző betegekkel történő kontaktálási idő is rövidül.
A Beteginformációs monitorok a kommunikáció könnyítése mellett segítik a plexin és esetleg maszkban történő kommunikációt is, amikor sokan nehezebben értik vagy hallják az expediáló kollégákat.
A szakemberek által felügyelt önkiszolgáló kasszák a szabadpolcos patikákban és a hagyományos officinákban segítséget nyújthatnak, hiszen segít elkülöníteni a tanácsadásra szoruló és szoros gyógyszerészi gondozást igénylő betegeket a tanácsadást kevésbé igénylő, tudatos vásárlóktól.
A fenti példákból is jól láthatjuk, hogy nem feltétlenül anyagi befektetés kérdése a modernizálás, valamint a vásárlói igényeknek való megfelelés. Időnként nem árt folyamatainkat egyszerűen áttekinteni és amennyiben szükségét érezzük, új rutinokat kialakítani, ezzel is hozzájárulva kollégáink és vásárlóink egészségvédelméhez, a magas szintű betegellátás biztosítása mellett.