1997 óta irányítja a Fóti Kereskedelmi Központ logisztikai működését igazgatóként, de a gyógyszernagykereskedelemben töltött 25 évének köszönhetően a PHOENIX másik öt telephelyének fejlesztéseiben is rendre támogató szerepet lát el.
A munkatársak segítése mindig is központi szerepet játszott munkafilozófiájában.
Végzettségét tekintve gépészmérnök, de a 8.000-nél is több könyvet számláló könyvtárában található alkotásokból kiindulva akár történész is lehetne. Feleségével és három gyermekével a természet és a hegyek szerelmesei. Több évet töltött a Távol-Keleten (Indokínában és Nepálban), ami meghatározó élményt jelentett életében, de bevallása szerint a Nagy-Kevély is ugyanolyan tökéletes számára.
Az elmúlt két és fél év nehéz időszak volt logisztikai szempontból a gyógyszerellátás számára, de mostanra a keresletingadozások kiegyenlítődni látszódnak. Bízhatunk abban, hogy visszaállunk a megszokott kerékvágásba?
Szeretném azt mondani, hogy igen, minden olyan lesz, mint a pandémia előtt, de sajnos ez nem lenne hiteles. A Covid hatására, és a háború miatt is tapasztalt extrém kilengések valóban mérséklődtek, ugyanakkor az eneregiaárak elszabadulása és a most tapasztalható üzemanyagárak nagymértékben sújtják a logisztikai szektort.
Mi a PHOENIX-nél úgy próbálunk válaszolni a költségemelkedésre, hogy tovább optimalizáljuk a folyamatainkat, a hatékonyságunk növelésével mérsékeljük a fajlagos költségeket és keressük a fejlesztési lehetőségeket. Sajnos mindezek ellenére jelentős többletteher hárul a gyógyszerellátási rendszerre, különösen a szállításért felelős nagykereskedőkre. Tudjuk természetesen, hogy a gyógyszertárak energiaköltségei is többszörösére nőttek, ezért olyan konstrukciókat dolgoztunk ki például a szállítási díjak kapcsán, ami partnereink nagyobb részénél nem, vagy csak elviselhető mértékű költségnövekedést okoz.
Ugyanakkor tudjuk, hogy ez egy átmeneti nehéz időszak, amelyen a gyógyszerellátás szereplői egymást segítve át fognak lendülni, és akkor majd valóban visszatérhetünk a megszokott kerékvágásba. Amiről egyébként meg kell jegyezni, hogy szintén nem mindig egyszerű.
Mire gondol ez alatt? Van olyan nehézség, amit nem a jelenlegi gazdasági helyzet számlájára írhatunk?
Természetesen nagyon nehéz elvonatkoztatni a jelenlegi geopolitikai eseményektől, azonban van olyan probléma is, ami nem a Covid vagy a háború következménye.
Tipikusan ilyen a munkaerőhiány, amit a gyógyszerészeknek sem kell külön bemutatni. Ezzel a logisztikai üzletág is küzd, beleértve minket is itt Fóton. Sokszor találkozom azzal a véleménnyel, hogy Közép-Magyarországon, Budapest környékén könnyebb munkaerőt találni a magasabb népsűrűség miatt, de sajnos ez nem így van. Az utóbbi évtizedben érezhetően megnőtt a Fót környéki nagyberuházások száma, ami jelentős emberi erőforrást vonzott el tőlünk is.
A PHOENIX mindig is egy kiemelt munkaadó volt, a környékbeliek számára presztízst jelentett itt dolgozni. Ebben az időszakban a „company life”, az átlagosan a PHOENIX-nél töltött évek száma 11 év volt! Pedig már akkor is közel 600 munkavállalót foglalkoztatott közvetlenül a cég. Talán ezt nem is volt reális tartani a jelenlegi trendek között, de büszkék vagyunk rá, hogy még mindig az iparági átlag felett vagyunk a munkaerő megtartásában. Ez pedig nagyon fontos.
Mit lehet tenni azért, hogy a munkavállalókat nehéz környezetben is meg tudja tartani egy vállalkozás?
Az első és legfontosabb, hogy felismerjük a munkatársainkban rejlő értéket. Az ő tudásuk, gyakorlatuk, motivációjuk segít folyamatosan magas színvonalon ellátni a gyógyszertárakat. A munkatársainkhoz való tiszteletteljes hozzáállás elengedhetetlen.
Az erkölcsi elismerés mellett persze fontos az anyagi elismerés, a munkaerőpiaci helyzetnek megfelelő bérfejlesztés is.
Az utóbbi években azt is tapasztalom, hogy nekünk vezetőknek is alkalmazkodni, változni kell. Csak hogy egy egyszerű példát hozzak, a fiatal kollégák esetében előfordul, hogy mikor beszélgetünk, váratlanul elmerülnek a telefonjukban. Eleinte ez fura volt számomra, de aztán rájöttem, hogy ez egy szocializációs különbség. Ettől még ugyanúgy figyelhetnek és foglalkozhatnak a feladattal. De számtalan ilyen példa van a telephelyünkön, úgyhogy mi is folyamatosan tanulunk.
A magunkkal szemben támasztott elvárás, hogy legyünk határozottak, motiválók, ugyanakkor érzékenyek is a munkatársaink problémáira. Büszke vagyok rá, hogy azt látom a teljes vezetésen, hogy ezt sikerrel tudjuk teljesíteni.
Miért fontos, hogy egy munkavállaló hosszú távon elköteleződjön a PHOENIX mellett? Van ennek gyakorlati haszna is?
Mindenféleképpen. A PHOENIX-nél ez emberi oldalról is mindig fontos volt, de emellett a hatékonyságra is nagy hatása van. Egy új munkatárs betanítása a raktárban hosszú folyamat, nagyjából 3 hónap alatt rögzülnek a feladatok. A betanítási folyamat pedig lefoglalja még legalább egy tapasztaltabb kollégánk idejét és energiáját.
Ugyanakkor, aki elkötelezi magát a PHOENIX mellett, az gyorsan tud továbbfejlődni. Minél több helyszínt, munkafolyamatot lát, annál jobban megismeri a céget, annál jobban érti a munkaköröket is és látja, hogy mekkora hozzáadott értéke van a teljes folyamathoz. És persze vannak azok a feladatkörök, amiket nem is lehet máshonnan, csak gyakorlott belső munkaerővel pótolni. A gyógyszerellátásban egymásra épülnek a folyamatok, minden fogaskerék nélkülözhetetlen. Büszke vagyok arra, hogy ilyen felkészült és stabil csapatunk van.
Többször említette a hatékonyságot. Mit tesz még a PHOENIX ennek növeléséért?
Valóban a hatékonyság a legfontosabb mutató a logisztikában, ez vezéreli a gondolkodásunkat. Gyógyszerészek szokták tőlem kérdezni, hogy nálunk kategóriánként vagy ABC sorrendben vannak rendszerezve a termékek a logisztikai központunkban? A válasz lehet hogy meglepő, de valójában egyik sem.
Mi teljes mértékben a termékek forgási sebessége és a kiszedés sebessége mentén tervezzük a raktárainkat, hiszen így tudjuk maximalizálni a hatékonyságot. Természetesen a vonatkozó előírásoknak megfelelően egyes termékek dedikált helyet kapnak. Az ellenőrzött szerek tárolására szigorú szabályok vonatkoznak, a hűtött termékek számára pedig biztosítani kell a megfelelő hőmérsékletet.
Ez a szemlélet elengedhetetlen, hiszen tudnunk kell kezelni nagymértékben eltérő rendelésmennyiségeket is. Jellemzően a rendelési időszak utolsó 20-30 percében érkezik be a gyógyszertári rendelések nagyobbik része, és sokszor nem látjuk előre, hogy ez hány kiszedendő készítményt jelent. Többször előfordul, hogy éjfél után végez a raktár a másnapi rendelések kiszedésével.
És persze az adott héten belül is vannak szemmel látható különbségek a rendelésszámok tekintetében. Hétfőn például átlagosan 30%-kal magasabbak az igényelt mennyiségek, mint a hét többi napján. A péntek is érezhetően erősebb a héten belül. Ilyenkor kiemelten fontos, hogy gyorsan és precízen dolgozzunk. Ebben is nagy segítségünkre van a tavalyi év során rekordösszegű PHOENIX beruházás keretében telepített két automata itt Fóton.
Hogy működik az automata és milyen formában tudja segíteni a gyógyszerellátást?
Fontos tudni, hogy a legtöbb gyógyszertár jellemzően alacsony készlettel dolgozik. Ez a legtöbb helyen így van a világon: a nagykereskedők a készletezés logisztikai és pénzügyi terheinek átvállalásával tudják segíteni a gyógyszertárakat. Ez ugyanakkor nagy felelősséget ró a PHOENIX-re a megrendelés pontos teljesítésének szempontjából, és itt segít sokat az automata. Ezeknek a – Fóton tavaly munkába állított – berendezéseknek kiemelten fontos a szerepe az egy vagy néhány dobozos rendelési tételek esetében. Ahelyett, hogy a kiszedő munkatársunk különböző sorokból és polcokból gyűjtené össze a terméket, az automata a futószalaggal jóval gyorsabban és pontosabban meg tudja ezt tenni. A kolléga pedig elsősorban az automata feltöltésével foglalkozik, így a hatékonyság máris nagyban nőtt. Ugyanakkor az is igaz, hogy olyan esetekben, amikor a megrendelt darabszám nagyobb egy-egy készítményből, a kézi kiszedés gyorsabban tud működni, és a munkatársunk nagyobb hatékonysággal látja el ezeket a feladatokat. Hiszen az automata esetében a 9 darabnál nagyobb mennyiségek revízióra kerülnek, és itt a folyamatokat megszakítva a munkatársunk végeredményben szintén kézzel szedi ki a tételeket onnan, ahonnan a berendezést töltjük. A nagyobb dobozszámok esetén tehát az automata összességében véve nem annyira hatékony.
Mindezekből azt gondolom, hogy nagyon fontos következtetések vonhatók le. Egyrészt az, hogy a folyamatos fejlesztés, az automatizáció további emelése egy fontos cél, hogy a gyógyszertárak számára még jobb és pontosabb szolgáltatást nyújthassunk. Másrészt, hogy az automatizáció nem az emberi munkaerő kiváltására, hanem kiegészítésére szolgál, hiszen munkatársaink pótolhatatlanok nagyon sok folyamatból. Harmadrészt pedig talán érezhető, hogy milyen tervezést és szakmai munkát igényel, hogy kialakítsuk, mely termékek esetében melyik kiszedés az ideális, majd ezt folyamatosan felül kell vizsgálnunk, hogy a megszokott magas ellátási színvonalat tartani is tudjuk hosszútávon.
Az automatákba 2.500 gyógyszert és egyéb készítményt helyeztünk el, így nagyon kellett figyelni, hogy mely termékek kerüljenek bele ebbe a körbe. Vizsgáltuk a méretet, a fizikiai tulajdonságokat, a rendelési gyakoriságokat, a rendelésenkénti mennyiségeket, illetve mindezen mutatók kilengéseit, majd ez alapján meghatároztuk a termékek körét. Ezt persze össze kell hangolnunk az akciós stratégiánkkal is, hiszen az időszakos kedvezményben résztvevő készítmények rendelési tételszáma megnő. Mindezen tapasztalatok és tudás felhalmozása természetesen egy kis időbe telt, illetve megkövetelte azt is, hogy raktárainkat átépítsük ott, ahol automatát helyeztünk üzembe. Most azonban már látjuk, hogy mennyi lehetőség van ezekben az eszközökben. Fóton már a napi tételszámok 49%-a ezeken az automatákon keresztül készül elő, Polgáron és Kecskeméten pedig ez az arány még magasabb, 50% feletti.
A folyamatok fejlesztésének köszönhetően pedig látványos a reklamációk csökkenése. Ebben a tekintetben már korábban is kiemelkedő volt a PHOENIX, de mára 1.000 kiszedett tétel esetében 3 olyan van, amiről utólagosan egyeztetnünk kell a partnerekkel. Erre a számra én személy szerint is nagyon büszke vagyok.
Van még lehetőség további fejlesztésre?
Természetesen a fejlődésre mindig van lehetőség, mi soha nem dőlhetünk hátra, hogy készen vagyunk. Ahogy említettem, folyamatosan felül kell vizsgálnunk egyes készítmények helyét a raktáron belül, és a terepről érkező visszajelzéseket is folyamatosan figyeljük. Ha változás van egy-egy termék forgalmában, vagy adott esetben a munkatársaink számára a kiszedés problémás (például nehéz a termék vagy éppen túl törékeny), akkor biztatjuk őket, hogy ezt jelezzék nekünk, hogy megfelelő körülményeket teremthessünk.
De természetesen ezen kívül is folyamatosan lépést kell tartanunk a változó igényekkel. A logisztikában robbanásszerű fejlődés megy végbe a technológiai fejlesztések, az adatkezelés könnyebbsége mentén. Mi ezt folyamatosan figyeljük, és törekszünk rá, hogy minden lehetőséget megragadjunk, amivel még jobb szolgáltatást tudunk nyújtani a partnereinknek.
Ez valóban úgy hangzik, mint egy soha véget nem érő feladat.
És még nem is érintettünk minden kérdést, amivel foglalkozunk. Most leginkább a gyógyszertáraknak nyújtott szolgáltatást vettük górcső alá, de valójában mi a gyártóknak is végzünk szolgáltatásokat. Sok esetben egyes gyógyszergyártók, akik Magyarországon nem rendelkeznek jelentős képviselettel, kiszervezik a tevékenységeik egy részét. Ezt nevezik pre-wholesale tevékenységnek. Így a raktározást, disztribúciót, kiszállítást is egyes esetekben a PHOENIX végzi. Ehhez van is egy teljesen külön raktárunk itt Fóton, egy másik telephelyen. Természetesen ez a raktár is megfelel minden előírásnak, sőt itt is, ahogy a saját raktárainkban is, a törvényileg előírtnál még szigorúbb szabályokat is állítunk magunk elé. A gyártóknak nyújtott logisztikai szolgáltatások az alapszolgáltatásunkhoz képest egy kisebb szelet a PHOENIX portfóliójában, ugyanakkor ezt is fontosnak látjuk a hazai gyógyszerellátás tekintetében.
Lehet egyszerre ennyi mindenre fókuszáltan figyelni?
Lehet is és kell is. A logisztika egy nagyon szép szakma és nagyfokú precizitást igényel. Mi érezzük a ránk háruló felelősséget, de szívesen is vesszük. Hiszen tudjuk, hogy a kiszállított gyógyszerek beteg emberek gyógyulását szolgálják. Amikor beszélgetünk a munkatársakkal az irodában vagy a raktárunkban, mindig hangsúlyozzuk, hogy különleges termékekkel foglalkozunk. Van hogy életmentéshez járulunk hozzá, van hogy egy súlyos betegség legyőzéséhez. De ha a zöld ládába csak egy apró cumi kerül, az is fontos lehet egy édesanya számára, ha ezzel meg tudja nyugtatni a síró kisgyermekét.
-bf-
2022. november 2.