Rólunk

Hírek, közlemények

Elektromos gyógyszerszállító autó a PHOENIX-nél!

Megérkezett flottánkba az első elektromos gyógyszerszállító autónk!
Büszkék vagyunk arra, hogy a PHOENIX az első gyógyszer-nagykereskedelmi vállalat Magyarországon, amely elektromos gépjármű használatával járul hozzá a környezettudatos és fenntartható gyógyszerellátáshoz. Az E-autóról és a PHOENIX fenntarthatóság melletti elkötelezettségégéről is kérdeztük Kaló Tamás vezérigazgatót és dr. Balázs Zoltán logisztikai igazgatót.

 

Honnan jött az elektromos kiszállító autó gondolata?

KT: A PHOENIX a piacvezető gyógyszer-nagykereskedelmi vállalat Magyarországon, így meghatározó szerepünk van a gyógyszertárak és kórházak, illetve rajtuk keresztül a lakosság folyamatos és biztonságos gyógyszerellátásának biztosításában.
Nagy megtiszteltetés és öröm, ugyanakkor különleges felelősség is számunkra a gyógyszerellátási rendszerben betöltött pozíciónk. Legnagyobb szereplőként kiemelt fontossággal bír a szektor számára az alapvető logisztikai szolgáltatásunk minősége, a gyógyszergyártók, gyógyszertárak és kórházak számára hozzáadott értéket jelentő szolgáltatásaink színvonala és emellett természetesen elkötelezettségünk a környezetvédelem és társadalmi felelősségvállalás irányában is.
Ezen a területen sok kezdeményezést indítottunk az utóbbi években, és folyamatosan foglalkoztat minket a kiszállítás új, környezetkímélő megoldásainak keresése is.

BZ: Több éve kezdtünk beszélgetni házon belül az elektromos kiszállítóautók használatáról és gyorsan egyetértésre jutottunk abban, hogy szeretnénk elindulni ebbe az irányba.

2021 elején vágtunk bele a projektbe, első lépésként az autók gyártóival és forgalmazóival vettük fel a kapcsolatot, hogy együtt gondolkodjunk és ők is megértsék, hogy pontosan milyen igényekre kifejlesztett gépkocsikra van szükségünk. Megfelelő járművet kellett találnunk, amivel biztosítani tudjuk a biztonságos és stabil gyógyszerellátást. 

Mennyire elterjedt az elektromos járművek használata Magyarországon?

BZ: Az elektromos személyautók száma folyamatosan nő, az év első 9 hónapjában másfélszer annyi ilyen járművet állítottak forgalomba, mint 2021 azonos időszakában. Nagyon örülök annak, hogy egyre több helyen láthatók elektromos töltőállomások is az országban. Jelenleg az újonnan regisztrált autók között mintegy 4% körüli a tisztán elektromos motorral rendelkezők aránya, és nagyjából ilyen arányt tesznek ki a tölthető hibrid modellek is.

Mi mondható el a hazai logisztikai célú felhasználásról?

BZ: A hazai, de alapjában véve az európai logisztikai felhasználás is az ismerkedés és tapasztalatgyűjtés fázisában van. Magyarországon jelenleg egy maroknyi vállalat kísérletezik az elektromos kisteherautók logisztikai hasznosításával, elsősorban az utolsó mérföldes (last mile) szállítás területén.

KT: Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a gyógyszerellátás területén a PHOENIX alkalmaz először Magyarországon elektromos szállítóautót. Bízom abban, hogy jó tapasztalatokat szerzünk, és szélesebb körben is elterjed az iparágunkban e gépjárművek használata.

Mik a legnagyobb kihívások az új járművel kapcsolatban?

BZ: A logisztikai célú felhasználás legnagyobb kihívásai a futásteljesítmény, valamint a raktér kapacitása. Az akkumulátorok jelenleg még nagyméretűek és korlátozott energiaraktározásra képesek. Ez az oka annak, hogy nekünk is hosszabb időbe telt megtalálni a kezdeti felhasználáshoz megfelelő típust.
A kisteherautók hatótávolsága ideális időjárási körülmények között, hűtés-fűtés nélkül 200 kilométer körül van, míg a mi átlagos túrahosszunk 180 km. A mi helyzetünk azonban sajátos, hiszen különleges termékeket, gyógyszereket szállítunk, amihez megfelelő hőmérsékletet kell biztosítanunk a gépjárműben is, vagyis extra akkumulátort is szereltünk a járműbe. Bár a feladat komplex, elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy felelős vállalatként óvjuk a környezetünket a gyógyszerszállítás során.

Hol lesz a helye az új autónak a flottában?

BZ: Úgy döntöttünk, hogy a Fóti Telephelyünkön kezdünk el az elektromos gépjárművel dolgozni. Mindenképpen szerettük volna, hogy az új autó a többi kiszállító gépkocsihoz hasonlóan napi két túrát teljesítsen, hiszen így tudjuk megvizsgálni, hogy hogyan tudjuk majd hosszútávon kiváltani a jelenlegi dízelmotoros járműveket. Az elektromos autó esetében persze a reggeli és a délutáni túra között megfelelő időnek kell eltelnie, hogy visszaérve tölteni tudjuk a járművet. Ennek megfelelően egy olyan kört választottunk, ami korán indul és 9 óra körül vissza is ér vele gépkocsivezető kollégánk. Így a délután 2-kor induló kiszállításig mintegy 80%-os töltöttséget tudunk elérni, ami elég még egy rövidebb körre.
Az első túra teljes egészében 75 km hosszú, a második pedig 60 km, így biztonságos a használat. Ugyanakkor azt tudni kell, hogy a leghosszabb túránk nagyjából 420 km hosszú, úgyhogy a technológiának még fejlődnie kell ahhoz, hogy minden kiszállítást ilyen autóval végezzünk.

Említette, hogy Fótra esett a választás az első elektromos autóüzembe helyezésére. Itt rendelkezésre állt az infrastruktúra a töltéshez?

KT: Az áramellátás infrastruktúrája, technikai feltételei szerencsére adottak és megfelelőek a telephelyen, hiszen a raktári munkánkhoz nagy mennyiségű áramot használunk. A töltőállomásokat azonban természetesen külön ki kellett alakítanunk.
E terminálok áramigénye a meglévő berendezéseinkhez képest jóval nagyobb, így ez speciális fejlesztést kívánt. A rendszer alapjait úgy építettük ki, hogy később újabb terminálokat is munkába tudjunk majd állítani. A jelenlegi töltőállomások helyének meghatározásánál pedig szempont volt, hogy egyszerre több autót is tudjunk tölteni.

Ez nagyon összetett és jelentős beruházásnak tűnik. Számoltak megtérülést a projekt kapcsán?

KT: Mint minden professzionális szervezetnél, úgy a PHOENIX-nél is részletes kalkulációkat végzünk minden jelentősebb intézkedésünk előtt.
Az elektromos szállítóautó használatával kapcsolatban is végeztünk számításokat, de elejétől kezdve tudtuk, hogy csak a közvetlenül mérhető vagy becsülhető költségeket és bevételeket tudjuk majd figyelembe venni a kalkulációban. A közvetett, természetvédelemmel és társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos paramétereket sajnos nem lehetséges pontosan meghatározni.
Ezt figyelembe véve inkább tágabb értelemben, a jövőbe történő befektetésként tekintünk a kezdeményezésre. Büszkék vagyunk arra, hogy tettünk egy lépést a zöld kiszállítás irányába és megpróbálunk a folytatáshoz értékes tapasztalatokat és tudást gyűjteni. 

BZ: Számunkra a PHOENIX-nél nagyon fontos, hogy előre gondolkodjunk és a jövő megoldásait minél korábban átvegyük és alkalmazzuk. Látjuk a folyamatokat Európában, érzékeljük az elektromobilitás irányába történő elmozdulást. Felelősek vagyunk az ország gyógyszerellátásáért, ahol a biztonság és a folyamatosság talán a legfontosabb értékek. Ezen értékek figyelembe vételével fejlesztjük tovább a logisztikai infrastruktúránkat, ahol az első elektromos kiszállítóautó beállítása jelentős mérföldkő. Gyógyszerszállító autóink minden egyes nap 50.000 km-t tesznek meg az ország útjain a gyógyszerraktáraink illetve a gyógyszertárak és kórházak között.Tekintve, hogy az Egyenlítő hossza 40.000 km körül van, ez több, mintha minden nap megkerülnénk a Földet. Talán ez az adat mutat rá leginkább, hogy miért gondoljuk olyan fontosnak ezt a kezdeményezést.

Mikor áll üzembe az elektromos kiszállítóautó?

BZ: Már néhány hete teszteljük az autót, amit előreláthatólag január során állítunk be véglegesen a kiszemelt túrába.Büszke vagyok arra, hogy Magyarországon mi használunk először elektromos autót a gyógyszerellátásban, és hogy teszünk egy lépést a karbonsemlegesség irányába, ami a PHOENIX egyik kiemelt célja a következő évekre.

KT: A vállalati stratégiánk fontos része a fenntarthatóság, ami a környezetvédelemre, valamint a társadalmi és gazdasági felelősségvállalásra épül. Az elektromos autó használatán túl is több kezdeményezést indítottunk e célok elérésére.
A hatékonyabb energiafelhasználás érdekében például intenzíven dolgozunk a hűtés- és fűtésrendszereink korszerűsítésén, a hőszigetelések modernizálásán, a világítást pedig energiatakarékos izzókkal biztosítjuk. Ezen kívül lépéseket teszünk a megújuló energia használatára, rövidesen két telephelyünkön is tervezzük nagyobb napelemparkok üzembehelyezését.

A PHOENIX-nél az innovációt és a fenntarthatósági célokat úgy ötvözzük, hogy hozzá tudjunk járulni egy hatékony, modern és jövőtudatos gyógyszerellátáshoz.

 

- bf - 

2023. január 2.