Rólunk

Hírek, közlemények

Értékteremtés, digitalizáció és fenntarthatóság

Példaértékű dr. Havasiné Gröschl Anita szakmai pályája, hiszen ritkaságszámba megy, hogy valaki ugyanazon cégen belül igazgatói asszisztensből operatív gazdasági igazgató lesz. Mindez ráadásul úgy, hogy közben a munka mellett mesterfokozatot szerez, gyerekeket nevel és családot menedzsel, ugyanakkor olyan vezető marad, aki jó szívvel mentorálja a fiatalabb kollégákat is.

dr. Havasiné Gröschl Anita

A PHOENIX Pharma Zrt. operatív gazdasági igazgatója, 2021. február 1. óta tölti be ezt a pozíciót. Közgazdász, adótanácsadó.
Jogász végzettségű férjével és két gyermekével Budapesten él, ugyanakkor amikor csak teheti, visszatér gyökereihez Komárom-Esztergom vármegyébe. Szabadidejében szívesen ápolgatja kicsiny városi kertjét, de lelkes színház- és operalátogató is, a családdal pedig szívesen kerékpártúráznak, vagy róják gyalog a zöldben a kilométereket, akár teljesítménytúrákon is.

Ha jól tudom, nem is volt más komolyabb munkahelye, csak a PHOENIX?

Így igaz. ’97-ben a Külkereskedelmi Főiskola elvégzése után talált meg egy fejvadász azzal, hogy idegen nyelvet jól beszélő és egyben gazdasági végzettségű munkatársat keresnek a PHOENIX Pharmához, igazgatói asszisztensi pozícióba. Így kerültem dr. Duha Gabriella és dr. Körmöczi Magdolna igazgató asszonyok szárnyai alá, a PHOENIX fejlődése szempontjából pedig egy igazán izgalmas időszakba csöppentem bele. Ez abból a szempontból is érdekes volt számomra, mert sokféle témába beleláthattam – például akkor vezette be a PHOENIX az új logisztikai és SAP-vállalatirányítási rendszerét.
Magdika mindenben támogatott, és amikor úgy látta, hogy megállnám a helyem a cégen belül más pozícióban is, tovább engedett, így kerültem a beszerzésre. Ráadásul abban is segített, hogy a munka mellett elvégezhessem a Közgázon a mesterképzést. Igazi mentor volt, példaértékű vezető.
Aztán 2001-ben, amikor megüresedett a pénzügyi vezetői pozíció, majd 2010-ben a számviteli vezetői pozíció, Kaló Tamás - akkori gazdasági igazgató - engem talált alkalmasnak ezekre a megtisztelő pozíciókra. 2021 óta pedig mindkét területet irányítom, mint operatív gazdasági igazgató.

Teljesen véletlenül keveredett a gyógyszeriparba? Nem voltak gyógyszerészek a felmenői között?

Nincsenek véletlenek, édesanyám gyógyszertári asszisztensként dolgozott a tarjáni patikában, és ahogy az már lenni szokott, iskola után sokszor útba ejtettem a patikát. Nagyon szerettem a gyógyszertár illatát, amely a magisztrális készítmények készítésekor árasztotta el a patikát. A gimiben még kacérkodtam a gondolattal, hogy gyógyszerész legyek, aztán valahogy a számok, meg az idegen nyelvek más irányba sodortak. Ugyanakkor amikor felmerült, hogy a PHOENIX-nél dolgozhatok, akkor éreztem, hogy ez nem lesz idegen terep, még akkor sem, ha teljesen más területen mutatkozott perspektíva, mint a tára mögött.

Mi az, amit a gyógyszerészek közvetlenül érzékelhetnek az Ön munkájából?

Magától értetődően nálunk a fókusz nem csak a belső számviteli-, pénzügyi folyamatainkon van, hanem mi is, mint üzleti adminisztrációs szakterület, végső soron a vevőink számára szeretnénk értéket teremteni. Arra törekszünk, hogy a gyógyszertárak számára olyan megoldásokat találjunk, amelyekkel segítjük őket abban, hogy a saját értékteremtésükre tudjanak koncentrálni.

Ez mit jelent a gyakorlatban?

Például abban tudjuk őket üzleti adminisztrációs oldalról támogatni, hogy azokat a gyógyszertár üzleti tevékenységéhez kapcsolódó adatokat, amelyekkel a PHOENIX rendelkezik, a gyógyszertárak számára a leghasznosabb formában kínáljuk, és a legoptimálisabb módon juttatjuk el számukra, figyelembe véve természetesen az üzleti trendeket is, mint például a digitalizált megoldások terjedését.

A digitalizáció segíthet abban is, hogy csökkenjen az adminisztrációra fordított idő?

Ez nehéz kérdés, mivel a gyógyszerészet egy nagyon szigorúan dokumentált terület, de például a gyógyszertári ügyviteli folyamatokat igyekszünk folyamatosan különböző eszközökkel támogatni.
A sort az e-számlával kezdeném, melyet a PHOENIX-nél már évekkel ezelőtt bevezettünk, és a gyógyszertárak jelentős része használja is ezt a lehetőséget. Ide kapcsolódó jelentős újításunk az ún. Könyvelői Portál létrehozása volt, melynek segítségével egy patika által felhatalmazott könyvelő akkor juthat hozzá a könyveléshez szükséges adatokhoz, amikor arra szüksége van, tehermentesítve ezáltal a patikát. Szóval fontos számunkra, hogy korszerű alternatívákat kínáljunk az új lehetőségek iránt érdeklődő gyógyszertárak számára.

Ezek szerint folyamatosan vizsgálják a gyógyszertárak felmerülő igényeit...

Alapvetően ez az attitűd jellemzi a PHOENIX-et, úgy segítünk, ahogy tudunk. Természetesen a kereskedelmi osztállyal is nagyon szorosan együttműködünk, vagy ha a területi kereskedelmi képviselőink bármiféle olyan igényt tolmácsolnak felénk, amelyet valamilyen innovációval meg tudunk valósítani, akkor lépünk. Például ilyen volt legutóbb a Heti Folyószámla Értesítőnk életre hívása. Megfogalmazódott az az igény, hogy gyakrabban küldjünk átfogó, tájékoztató képet pénzügyi adatokról, mert ennek segítségével szinte azonnal kiderül a patikus számára, hogy a közeljövőben mikor, milyen összeg válik esedékessé a PHOENIX felé, illetve látható-e bármi elmaradás. Így született meg a Heti Folyószámla Értesítőnk, amellyel a patika egy gyors pillanatképet kap a számlái és kintlévőségei állásáról, sőt ezeket az információkat akár a patika kiadásainak tervezéséhez is fel tudja használni.
Ehhez képest sokkal szélesebb spektrumú megoldásunk a PHOENIX VIP portál keretein belül elérhető számlainfó menü, ahol a patika akár visszamenőlegesen is tájékozódni tud a saját tranzakciós adatairól, számláiról, számlaösszesítőiről. Mindenhol törekszünk arra, hogy minél értelmezhetőbben és átláthatóbban jelenítsük meg mindezt, hogy ezzel is segítsük csökkenteni a patika adminisztrációra fordított idejét.

Mindebben érződik egy általánosabb elkötelezettség is a digitalizáció irányába, jól gondolom?

Csak megerősíteni tudom. Mindez összhangban van felelősségvállalásunkkal a minket körülvevő környezetért, munkavállalóinkért és az értékteremtő növekedésért. Csak így tudjuk biztosítani partnereink számára a minőséget és a biztonságot, továbbá a vállalatunk fenntartható működését.
A fenntarthatóság korunk egyik legtöbbet hangoztatott fogalma, ugyanakkor sok vállalkozásnál egyelőre csak látszat szinten alkalmazzák. Többek közt ezért is jött létre a sokat emlegetett ESG szabályozás. Mi a PHOENIX-nél mindig törekedtünk arra, hogy élen járjunk a digitalizációban és igyekszünk a partnereinket is ebbe az irányba terelni. A papíralapú dokumentáció elképesztő környezeti terheléssel jár, itt nem csak az erdők kivágására kell gondolni, de az akták raktározása, szállítása is komoly környezeti terheléssel jár, sokkal egyszerűbb és fenntarthatóbb, ha digitálisan kezeljük a számlákat, fuvarleveleket.
Akár elfogadjuk, akár nem, de a PHOENIX-nél is csak azt érezzük, hogy egyedül a változás állandó. Fontos a folyamatos alkalmazkodás, a rugalmasság, hogy a jövőben is értéket tudjunk teremteni a gyógyszertárak számára. Az értékteremtés a cégen belül is nagyon fontos, és ahogy engem is pártfogásába vett annak idején a főnököm, igyekszem én is ugyanúgy mentorálni a fiatalokat. Stabil csapattal szeretek dolgozni, mi mindig segítjük, és kellő empátiával támogatjuk egymás munkáját, de azt hiszem, ez alapvetően igaz a PHOENIX-nél dolgozó kollégákra. Azt gondolom, hogy valahol ez is a siker egyik titka.

 

Kalmár András

2024. szeptember 1.