hatalmas szakmai tapasztalattal rendelkezik, húsz éve vezeti a PatikaPartnert Kft-t, minden nyolcadik hazai gyógyszertár számvitelét az ő irányítása alatt álló cég segíti.
Van egy kedvenc mondása, ami állítólag Skóciából származik: „Vigyázz a fillérjeidre, a tallérjaid már magukra is tudnak vigyázni.”
Kétgyermekes családapa, egy 15 éves fiú és egy 19 éves lány édesapja. Szabadidejében versenyszerűen pingpongozik, tavaly bajnokságot is nyertek csapatával.
Van tudomása arról, hogy akár hazai, akár nemzetközi szinten lenne olyan könyvelő cég, amely ennyire specifikusan egy szegmenst helyez a fókuszba?
Tudok egy cégről, akik az utazási irodák könyvelésére specializálódtak, de ők sajnos tönkrementek a Covid idején. De egyébként nem jellemző a könyvelő cégekre a specializáció. Mi itthon piacvezetők vagyunk a gyógyszertárak könyvelésében, de valóban ritka, hogy egy vállalkozás ennyire egy lábon álljon.
Miért pont a gyógyszertárak munkáját támogatják?
Régen, a rendszerváltás előtt a patikákat megyei központok koordinálták, hol jól, hol rosszul – na de ez már a múlté. Ezeknek a központoknak voltak könyvelő részlegeik, aztán amikor jött a privatizáció, ezekből vállalkozások lettek és többnyire meg is tartották a régi ügyfeleiket.
Ezek maradványai egyébként még ma is léteznek, az alapítók most érték el a nyugdíjkorhatárt. Stabil ügyfélkörük van, de kb. 70 gyógyszertár a maximum, amit egy ilyen cég ellát. Ők nemigen kerestek új gyógyszertárakat, jól megvoltak a meglévőkkel.
Közben nagyon sok helyről jött az igény, hogy szeretnének dinamikusabb, korszerűbb könyvelési technikákat, mi pedig, bár kis cégként kezdtük, de már a legelején rengeteg olyan kényelmi szolgáltatást tudtunk nyújtani a gyógyszerészeknek, amely kellemes meglepetésként érte őket.
Így aztán egyre népszerűbbekké váltunk, nem utolsó sorban a PHOENIX-nek köszönhetően. De természetesen bárki csatlakozhat hozzánk – csak gyógyszertár legyen. Annyira specifikus az, amire egy patikának szüksége van, és mi annyira megértjük az igényeket és a lehetséges problémákat, hogy már nem is tudnánk egy másfajta vállalkozás könyvelését végezni.
Az Ön családjában volt gyógyszerész vagy egészségügyi dolgozó?
Egyáltalán nem. Dunaújvárosból származom, apukám a Dunai Vasműben dolgozott, mint vezérlőkormányos – ez az acélöntésnél egy fontos funkció –, édesanyám pedig csoportvezető volt a MOM óragyárban.
Nekem nem volt semmi olyan, ami kisgyerekkoromtól meghatározta volna a pályámat, de mindig szerettem a számokat, jó voltam matematikából.
Műszaki szakközépbe jártam, de rájöttem, hogy az nem az én világom. A Pénzügyi és Számviteli Főiskolán közgazdaságtant szerettem volna tanulni, de nem volt egyszerű egy dunaújvárosi szakközépiskolából egy ilyen helyre bejutni. Történelemből és matematikából kellett felvételizni, de hál’ Istennek sikerült jó pontszámokat elérnem, úgyhogy felvettek. ’92-ben diplomáztam.
A pályám elején dolgoztam nagy könyvelő cégeknél, multiknál, de még adórevizor is voltam az APEH-nél. Időbe telt, amig megtaláltam azt, ami igazán érdekel. Szerettem volna vállalkozások munkáját segíteni, ugyanakkor azt is szerettem volna, ha valami olyasmivel foglalkozhatom, aminek nem csak üzleti, de társadalmi haszna is van. Az egészségügy pedig kétségtelenül ez a terület.
Mi a PatikaPartner népszerűségének oka? Mik azok az előnyök, amiket más könyvelő cég nem nyújt az ügyfeleinek?
Őszintén szólva, ezek csak akkor előnyök, ha valakinek fontos, hogy napi, de legalábbis havi szinten képben legyen a saját vállalkozását illetően.
Magyarországon az a jellemző, hogy csak év végén van zárás, csak májusban ül össze a cégvezető és a könyvelő, hogy átnézzék a mérleget.
Mi bevezettük a havi zárást, és mindig naprakészek vagyunk, ha a gyógyszerész esetleg bankhitelt vagy EU-s támogatást szeretne igényelni, rögtön küldjük is neki a havi eredményt.
Precízség, pontosság, részletesség, ez az, amit szeretnek bennünk.
Van még olyan egyedülálló szolgáltatásuk, ami nem jellemző a szektor többi szereplőjére?
Igen. Adótanácsadást és költségtanácsadást is nyújtunk, ráadásul garanciával. Tehát mi hozunk is pénzt, nem csak viszünk.
Ez valójában miben különbözik a könyveléstől? Tudom, hogy látszólag egyértelmű a válasz, de nagyon sokan a könyvelőjüktől várják el azt, hogy adótanácsadó is legyen, sőt, talán bizonyos fokig ez el is várható.
Én úgy gondolom, hogy nem. Az adótanácsadó külön szakma, amiért külön kell fizetni. Az ügyfél persze nem szeret erre költeni. Elvárják a könyvelőtől, hogy adó- és költségtanácsadó legyen, de ez nem helyes. Nálunk az adó- és költségtanácsadás a PROFI és PRÉMIUM csomag része, ezen áraink valamivel magasabbak, mint egy átlagos könyvelő cégé, másrészt mivel közel 300 patikát könyvelünk, az adatbázisunk alapján meg tudjuk állapítani azt, hogy mik az optimális költségei egy patikának.
Úgynevezett benchmark-elemzést csinálunk, ami abban segít, hogy a saját szervezetünket összehasonlíthassuk a szektorunkban található más szervezetekkel, ezáltal értékelhetjük és fejleszthetjük saját folyamatainkat.
Egy ilyen elemzés során egyből kiderül, hogy egy patika például túl sokat költ mobilkommunikációra, vagy rossz a banki kondíciója, esetleg túl magas a bérköltsége. De az is kiderülhet, hogy mindent nagyon jól csinál, és akkor azt az adatbázisunk „eltanulja” tőle, tehát ez is olyan, mint egy párbeszéd. Mi is tanulunk a gyógyszerészektől.
Önöket mennyire fenyegeti a mesterséges intelligencia térnyerése?
Úgy tűnik, a digitalizációval a könyvelés is szinte már száz százalékban az online térbe került, könnyen automatizálhatónak tűnhet ez a munka is... No igen. Tudom, hogy a könyvelést majdnem mindenki azzal azonosítja, hogy fogom a számlát, és lekönyvelem. Ez a munkának ma már elenyésző része. A 45 munkatársamból talán ha négy foglalkozik ilyesmivel. Ez egy kihalóban lévő munkafolyamat, ezt biztos, hogy lehet automatizálni.
Ami a nehézséget okozza, az az, hogy nagyon sok rendszer van jelen pillanatban, NAV rendszer, különböző banki rendszerek, és ezekbe mind adatokat kell tölteni. A NAV nyomtatványok is változnak. A könyvelési folyamatok menedzselése az, ami borzasztó sok időt vesz el. Nálunk amúgy is nagyon magas a folyamatok automatizáltsági foka, és ha valami nem stimmel, mert az ügyfélnél valami félrement, el lett ütve, nem lett jól bekódolva, stb. stb., akkor azt azonnal kidobja a rendszer.
Mint említettem, havi zárást csinálunk, és mivel ott minden le van egyeztetve, azonnal megjelenik a hiba. Rengeteg ellenőrzési rendszerünk van, és nagy segítség, hogy minden számla ott van a NAV Online-on. Ugyanakkor rengeteg olyan speciális dolog van, amitől a mesterséges intelligencia szerintem lefagyna.
A Chat GPT-t kóstolgatjuk, de az a tapasztalatunk, hogy egyáltalán nem ért ezekhez a dolgokhoz. Amit nem csodálok, mert a törvények kimondottan nehéz nyelvezettel vannak megírva. Úgyhogy szegény mesterséges intelligenciának esélye sincs értelmezni őket. NAV állásfoglalás kell vagy minisztériumi állásfoglalás arról, hogy mégis mit akart a törvényalkotó, mi volt a szándéka – vagy utólag mi a szándéka. Az a legszebb, amikor más van a törvényben, és más a jogértelmező álláspontja.
Ahhoz képest, ahogy a könyvelői munkát elképzeljük, ez igazi küzdelem...
Igen, mert sokan keverik az adatrögzítést a könyveléssel. Egy egyéni vállalkozó vagy egy Bt. valóban nem nagy falat, de egy patika már kisvállalatnak számít. Ott már több a munkavállaló, van árubeszerzés, vétel, eladás, bankkártya, webshopok és így tovább. EU pályázatok, hitel, új gyógyszertár vásárlása, a régi beolvasztása, stb., stb. Az adatrögzítés valóban kihal majd pár év múlva, amikor végleg eltűnnek a papír alapú számlák.
Mi az, ami a PatikaPartner számára, akár a közeli, akár a távoli jövőben a legnagyobb kihívást jelentheti?
A további digitalizáció, tehát az új szoftverekre való átállás. Még ennél is hatékonyabb működést tervezünk, még több ügymenetet szeretnénk automatizálni, a felszabaduló energiákat pedig az új rendszerek fejlesztésére és alkalmazására szeretnénk fordítani. Ebben nagyon számítunk a kollégákra. 45-en vagyunk, két fő helyszínen, egyik a budapesti Lurdy ház, a másik pedig a zalaegerszegi telephely. Itt van a csapat nagy része, ezen kívül Pest vármegyében, illetve Balassagyarmaton szétszórva vannak könyvelőink, egyesével, kettesével.
Sok kollégánk gyakorló anyuka, aki home office-ból látja el a munkát. Ezzel nincs is semmi gond, családbarát munkahely vagyunk, és bár nem egy helyen dolgozunk, de nagy az összetartás a kollégák között.
Mi az, ami a legnagyobb örömet okozza Önnek a munkájában?
Amikor az ügyféllel kialakul egy jó kapcsolat, nekem nagyon fontos, hogy elégedett legyen velünk, megkönnyíti a munkánkat és jóérzéssel tölti el a kollégákat is, netán ajánl minket más gyógyszerész kollégának is.
Kalmár András
2024. október 24.