Kovácsné dr. Horváth Irén Regionális Kereskedelmi Igazgató 1998 óta irányítja a PHOENIX Pharma Zrt. nyugat-magyarországi kereskedelmi tevékenységét. Az elmúlt közel 25 év sok szép pillanatot és emléket, de sok kihívást is tartogatott számára. A régió sajátosságairól, a PHOENIX-ről és a gyógyszertárak előtt álló kihívásokról beszélgettünk Irénnel.
1998 óta erősíti a PHOENIX Pharma Zrt. menedzsmentjét.
Az észak-nyugat magyarországi terület Regionális Kereskedelmi Igazgatójaként a Győri és a Zalai Kereskedelmi Központ irányításáért felel.
A Semmelweis Orvostudományi Egyetem Gyógyszerésztudományi Karán abszolválta tanulmányait, majd ezt követően gyógyszerész-közgazdász és egészségügyi menedzsment szakértőként végzett a Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Karán.
Rajongásig szereti a nyugat-magyarországi régiót, ahol jelenleg is él. Szabadidejét szívesen tölti családi és baráti körben, szeret olvasni és szenvedélyes utazó.
Ön több mint két évtizede dolgozik a PHOENIX-nél. Hogyan indult nálunk a pályafutása, illetve mivel foglalkozott ezt megelőzően?
A Semmelweis Orvostudományi Egyetem Gyógyszerész-tudományi Karának elvégzése után Győrben, a megye legnagyobb gyógyszertárában kezdtem a pályafutásom. A mai napig szeretettel emlékszem vissza erre az időszakra, mert az itteni tapasztalatok a lehető legjobb alapot képezték a gyógyszerellátás megértéséhez: a folyamatos beteg-kommunikáció, a gyógyszertár méretéből adódó nagy gyógyszerforgalom kezelése és az ezzel járó kihívások megismerése mind nagyban hozzájárultak a gyógyszerészi munka felelősségének megértéséhez.
Később, a lányom születése után a szakma újabb szegmensét ismerhettem meg, amikor egy kisebb gyógyszer-nagykereskedelmi cég irányításával folytattam a pályámat. Mind a gyógyszertárban szerzett gyakorlati jártasság, mind pedig a nagykereskedelemben szerzett ismeret és vezetői tapasztalat fontos alapot és viszonyítási pontot jelentett a későbbiek során.
Innen az utam már ismert, hiszen ezt követően kerültem a PHOENIX Pharma Zrt. Győri Kereskedelmi Központjába.
A Győri Kereskedelmi Központnak hány megye ellátására terjed ki a felelőssége?
Eredetileg Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Fejér megye és Veszprém megye egy része volt a fő területem – ezt a régiót szolgálja ki a győri telephelyünk, melynek a vezetése volt a kezdeti feladatom.
Majd 2008-ban, amikor kedves kollégám, Dobribán Andor nyugdíjba vonult a zalaegerszegi telephely éléről, az ide tartozó terület és maga a telephely is az én irányításom alá került. Itt Vas, Zala, Somogy megyék teljes egésze, valamint Veszprém megye másik része és Tolnából is egy kis szelet az, ahol biztosítanunk kell a megfelelő gyógyszerellátást.
Ezek szerint a teljes pályafutása a nyugat-magyarországi régióhoz köthető?
Teljes mértékben. Győr-Moson-Sopron megyében születtem, és bár többször kaptam lehetőséget arra, hogy máshol folytassam a pályámat, mindig úgy éreztem, hogy nekem ez a térség a felelősségem, így fel sem merült, hogy elmennék.
Mit jelent Önnek ez a régió?
Igazából mindent. Itt születtem, ismerem és nagyon szeretem az itteni tájat, a Szigetközt, a Bakonyt, a közeli Balatont, az Őrséget. Egyaránt szeretem a kis falvak szép templomait, az eldugott, kevesek által ismert kastélykerteket, az arborétumokat. Győr elbűvölő belvárosa és pezsgése is megunhatatlan. Családommal rendszeresen részt veszünk a város kulturális rendezvényein, s nem utolsósorban a Győri Audi ETO KC elszánt szurkolói vagyunk!
És persze „tiszteletbeli zalaegerszegi lakos”-ként ez a város és régió is nagyon közel áll a szívemhez. Itt a természet közelségét kicsit még jobban érezni, ami mellett az emberek kedvessége, nyíltsága minden alkalommal feltölt.
Mit gondol, miben más az Ön által vezetett régió az ország többi részéhez viszonyítva?
Azt gondolom, hogy Magyarország nem olyan nagy ország, hogy egyértelmű, markáns különbségek legyenek régiók között. Természetesen legjobban a saját területemet ismerem, de az ország teljes gyógyszerellátására van rálátásom, hiszen nagyon szorosan együtt dolgozunk a PHOENIX Igazgatóságával és a Regionális Kereskedelmi Igazgató kollégáimmal mind stratégiai kérdésekben, mind a napi ügymenet során. Nagyon fontos pont a működésünkben ez az információmegosztás és a tapasztalatcsere, mert nagyban segítjük ezzel egymás munkáját.
Persze azért vannak e térségnek olyan sajátosságai, amelyekhez alkalmazkodnunk kell, ilyen például az átlagosnál magasabb ár- és költségszint. Egy kívülálló esetleg azt gondolhatja, hogy egy győri patikában könnyebb nyereséget elérni, mint egy kevésbé tehetős vidéken, de ez korántsem biztos, hogy így van. Bár a szabadáras készítmények árszintje adott esetben néhány százalékkal magasabb lehet, azonban a bérleti díjak, az üzemeltetési költségek, a munkabérek lényegesen nagyobb költségtételt jelentenek.
A régió másik sajátossága az újdonságok, innovatív megoldások iránti nyitottság. Egyre több gyógyszertárban találunk például kiszedő automatákat, ami szerintem üdvözlendő.
Hiszem, hogy a digitalizáció szerepe nagyon fontos a modern gyógyszerellátásban. Ezért is vállaltam nagy szerepet abban, hogy a PHOENIX-nél bevezetésre kerüljön az e-számla igénylésének lehetősége. Ezzel sokkal gyorsabban és pontosabban tudunk dolgozni mi is és a gyógyszertárak is, nem utolsó sorban pedig a környezetet is kevésbé terheljük. Azt gondolom, hogy ezzel mindenki nyer.
Hogyan fogadták ezt a kezdeményezést a gyógyszertárak?
Nagyon sok gyógyszertár üdvözölte a lehetőséget, és igénybe is veszi ezt a szolgáltatást. Különösen büszke vagyok arra, hogy a zalai régióban a legmagasabb az e-számlák használatának aránya – minden második gyógyszertár él már ezzel a lehetőséggel. Ezúton is bátorítom a gyógyszerész kollégákat szerte az országban, hogy próbálják ki az e-számla használatát, mert ezzel csökkenni tud a gyógyszertári adminisztrációs teher, és közösen csökkenteni tudjuk az ökológiai lábnyomunkat is.
Mennyire jellemző a nyugat-magyarországi régióban, hogy külföldről jönnek át vásárolni a gyógyszertárakba?
A határmenti településeken szinte mindenhol tapasztalható ez a jelenség. Egyes készítmények árszintje ugyanis eltérhet az országok között, ez okozhat kismértékű átvásárlást. Ugyanakkor ez sem nálunk, sem máshol nem számottevő, ráadásul a vásárlások mértéke tovább csökkent a koronavírus miatti szabályozások nyomán. Ha termékcsoportot kellene kiemelnem, akkor talán az egyes fájdalomcsillapítók iránti külföldi keresletet említhetném.
Ahhoz, hogy az ilyen egyedi sajátosságokat is figyelembe véve tudjuk biztosítani a stabil gyógyszerellátást az egész országban, elengedhetetlen, hogy a régiókkal kapcsolatos információinkat megosszuk egymással a PHOENIX-en belül. Napi szintű kapcsolatban vagyunk nemcsak a kereskedelmi, hanem a beszerzési munkatársainkkal is, hiszen kulcsfontosságú az információk gyors átadása és a változásokra történő mielőbbi reakció.
Ez kiemelten fontos az olyan időszakokban, mint amilyen a mostani háborús helyzet is. Kritikus volt, hogy az orosz-ukrán konfliktus okozta kilengésekre pontosan tudjunk reagálni, és gyors stratégiai döntéseket hozhassunk például a készletek emeléséről, vagy éppen a támogatások elindításáról.
Hogy néz ki az Ön által vezetett kereskedelmi központok felépítése?
Nálunk a Regionális Kereskedelmi Igazgató mellett minden telephelyen dolgozik egy Regionális Logisztikai Igazgató, akivel közösen felelünk azért, hogy a gyógyszerek a megfelelő időben a megfelelő helyen legyenek, a gyógyszertárak által kért mennyiségben. A regionális igazgatók közvetlenül a PHOENIX illetékes Igazgatósági tagjaival dolgoznak együtt. Nyugat-Magyarországon az én logisztikáért felelős igazgatótársam Gröschl Gábor, akivel szoros kapcsolatban, nagyszerűen együttműködve végezzük a győri és a zalaegerszegi telephely irányítását. Talán nem szerénytelenség, ha azt mondom, hogy közösen a lehető legnagyobb hatékonysággal és rugalmassággal tudunk reagálni a gyógyszertárak egyedi igényeire is.
Amit pedig szintén még szeretnék kiemelni, az a raktárakban folyó, sokszor emberfeletti munka. Nagyon büszke vagyok az összes kollegámra mindkét telephelyen, az irodákban és a raktárakban egyaránt, akik egy emberként dolgoznak azon, hogy a gyógyszertárak pontosan és biztonságosan kapják meg az általuk megrendelt készítményeket.
Igen nagyra tartom a két raktárvezető kollégám, a győri Herczku Viktor és a zalaegerszegi Nagy Gábor munkáját. Az ő professzionális hozzáállásuk nélkül ez a gördülékenység nem lenne megvalósítható.
Ezúton szeretném megköszönni a kereskedelmi kollégáim magas szintű szakmai elkötelezettségét és munkáját is. A patikalátogatók és kereskedelmi koordinátorok mindent megtesznek azért, hogy a gyógyszerészek a lehető legtöbb figyelmet és a lehető legjobb szolgáltatást kapják a PHOENIX-től.
Mit gondol, mik a legnagyobb napi szintű kihívások a gyógyszertárak számára?
Azt érzékelem, hogy nagy terhet jelent minden szereplő számára az adminisztrációs feladatok mennyiségének növekedése. Az év első hónapjaiban nagyon sok szó esett az orvostechnikai eszközök regisztrációjáról. Ez komoly kihívás elé állította a gyógyszerészeket.
Mi a PHOENIX-nél próbálunk ebben is segíteni azzal, hogy a szükséges dokumentációt minél jobban használható és minél pontosabb formában bocsátjuk a gyógyszerészek rendelkezésére. Most már lassan 1.000 termék adatai elérhetők nálunk, és ezt az adatbázist a Minőségbiztosítási Osztályunk vezetésével folyamatosan bővítjük.
Szintén az adminisztráció megkönnyítéséért indítottuk útjára a Könyvelői Portálunkat is februárban, hogy a gyógyszertárak számlái egy helyről gyorsan elérhetők és letölthetők legyenek. Azt látjuk, hogy egyre többen veszik igénybe ezt a szolgáltatást is. A visszajelzések alapján ez a fejlesztés nemcsak a gyógyszerészek, hanem a könyvelőik számára is nagy segítség.
Amit még komoly nehézségnek látok, és valószínűleg ez sem csak regionális probléma, hogy a szakképzett gyógyszertári dolgozók átlagéletkora folyamatosan növekszik. A pályakezdő gyógyszerészek sok esetben nem a gyógyszertárakat választják, hanem az iparban vagy külföldön helyezkednek el. Félő, hogy rövidesen olyan mértékű szakemberhiány alakulhat ki, ami már a gyógyszerellátást veszélyezteti. Megyei Kamarai elnökségi tagként különösen fontosnak tartom, hogy ez ellen a trend ellen tegyünk valamit.
Mióta tagja a Magyar Gyógyszerészi Kamara Győr-Moson- Sopron megyei elnökségének és mit tud tenni a szervezet ez ügyben?
2004 óta vagyok tagja az elnökségnek, és jelenleg harmadik ciklusomat töltöm alelnöki pozícióban. Ebben a szerepkörömben is azon vagyok, hogy vonzóbbá tegyük ezt a szép hivatást a fiatalok számára. Megalakítottuk és folyamatosan erősítjük a Fiatal Gyógyszerészek Klubját, hogy összekössük a kollégákat. De gimnáziumokat is felkeresünk annak érdekében, hogy a szakma szépségeit bemutassuk az érettségi előtt álló diákoknak. Sok még a tennivaló, de hiszünk abban, hogy megéri az erőfeszítés, mert minden új, frissen végzett kolléga közelebb visz minket a gyógyszerellátás fenntarthatóságának biztosításához.
Ugyanakkor pont a fenntarthatóságot említve fontos, hogy minden fronton támogassuk a gyógyszerellátási rendszert. Az utóbbi időben rendkívül magas az infláció, és ez az ellátásban szerepet vállaló összes vállalkozásnak egyre nehezebbé teszi a fennmaradást. Mindannyiunk közös érdeke, hogy megmaradjon a Magyarországon jelenleg tapasztalható, kiemelkedő színvonalú gyógyszerellátás.
Mi az, amiben a PHOENIX még segíteni tudja a gyógyszertárakat?
Számunkra a legfontosabb, hogy meghalljuk a patikusok hangját, megértsük nehézségeiket, hiszen csak így tudunk segíteni. Folyamatos, személyes kapcsolatban vagyok a gyógyszertárvezetőkkel. A kéréseiket és igényeiket mindig továbbvisszük házon belül, és azon dolgozunk, hogy megoldásokat találjunk ezekre.
Több fejlesztésünk is ennek hatására indult el – ilyen a Szimpatika Plusz programunk, a PHOENIX Továbbképzési rendszerünk, a Medikáció, a WebTér szolgáltatásunk, vagy éppen a fejlesztés alatt álló új patikai portálunk is.
Hiszem, hogy sikerünk is ebben rejlik: számunkra rendkívül fontos, hogy ne csak meghallgassuk a gyógyszerészek nehézségeit, hanem közös gondolkodással és közös munkával támogassuk is azok megoldását.
-bf-
2022. június 1.