Közel négy évtizede kezdte gyógyszerész pályafutását. Mesélne nekünk kicsit a kezdetekről?
1981-ben végeztem Szegeden gyógyszerészként, férjemmel együtt, akivel csoporttársak voltunk, majd munkatársak lettünk, s még máig is – több mint két évtizede – egy cégnél dolgozunk, a PHOENIX Pharmánál. Az egyetemet követően dolgoztunk Szekszárdon, Dunaföldváron, majd Baján. 1988-ban, kislányunk születése után, Kecskemétre költöztünk, és így kerültem én 1989-ben a PHOENIX jogelődjéhez, az akkori Bács-Kiskun Megyei Tanács Gyógyszertári Központjába.
Kezdetben gyógyszergazdálkodási gyógyszerészként dolgoztam, majd 1996-tól, a PHOENIX Pharma alkalmazásában már logisztikai vezetőként, majd a terület igazgatójaként tevékenykedem. A gyógyszertári központi struktúra átalakításával és a patikák privatizációjával párhuzamosan megjelent a gyógyszer-nagykereskedői rendszer is, s ezt követően már a szomszédos megyékben lévő patikákat is kiszolgáltuk. Ez az időszak nagyon sok változást hozott mind a patikák, mind pedig a gyógyszerraktárak életében.
A piaci kihívásoknak köszönhetően állandó változás kísérte végig tevékenységemet. Kezdetben inkább a gyógyszerész ismereteimre, majd a logisztikai tanulmányaim során elsajátított tudásra volt szükség, de munkám során mindvégig mindkettőre támaszkodtam.
25 év hosszú pályafutás egyetlen cég munkavállalójaként, mi tartotta itt a PHOENIX-nél? Mit szeret a legjobban ebben a munkában?
A változatosságot, az örök fejlődés lehetőségét, az új kihívásokat, és azt, hogy vezetőként emberekkel is foglalkozhatok, irányíthatom a munkát, motiválhatom őket, valamint a gyógyszertárakban dolgozó kollégáknak is tudok segíteni.
1996 óta dolgozom itt vezetőként, ezalatt szinte nem volt olyan esztendő, amikor ne találkoztunk volna valami új kihívással. A gyógyszertári árukiszállítás, a túrajáratok átszervezése, a teljes raktári folyamat többszöri átalakítása, a telephelyi beruházások koordinálása, a dolgozókkal kapcsolatos teendők sokféle feladatot adtak.
Mit tart a legnagyobb eredményének, amit vezetőként a Kecskeméti Kereskedelmi Központban elért? Mire a legbüszkébb?
Talán arra, hogy a Kecskeméti Kereskedelmi Központ stabilan megfelel a piaci kihívásoknak. S persze arra is, hogy egy technológiailag jól felszerelt, automata kiszedővel rendelkező raktárat hagyhatok itt, megteremtve ezzel az itt dolgozók további munkalehetőségét. A legbüszkébb pedig egyértelműen arra vagyok, hogy ilyen jó csapatot sikerült itt összehozni és együtt dolgozhattam velük.
Biztosan voltak bőven emlékezetes időszakok, ki tudna emelni ezek közül egyet-kettőt és mesélne róluk?
A gyógyszertári központi struktúra átalakítása és a modern, a korát messze megelőző szolgáltatásokat kínáló gyógyszer-nagykereskedővé alakulás érdekes feladat volt. Igaz, fiatalabb is voltam, de élénken él bennem például egy technológiai fejlesztés keretében az informatikai átállás során bent töltött éjszakák emléke. Ez egy jó csapatépítő tréningnek is megfelelt. De az a cél lebegett a szemünk előtt, hogy partnereink és betegeink számára minél jobb kiszolgálást tudjunk nyújtani.
Még egy érdekes feladatot emelnék ki: ez a részünkről, mint gyógyszer-nagykereskedő részéről, egy plusz, a profilunkba nem feltétlen illeszkedő, de vevőink felé fontos hozzáadott értéket képviselő szolgáltatás, mégpedig az irattározás bevezetése volt. S bár kezdetben kihívást jelentett a patikák bizalmát elnyerni, Kecskeméten ma már több mint 11 ezer „irattároló dobozt” őrzünk a gyógyszertárak részére, a legnagyobb diszkréció mellett és kellő informatikai háttérrel. Főleg a városi, helyhiánnyal küzdő patikák számára fontos ez a lehetőség, ők nagyon örültek neki.
Voltak-e olyan személyek a karrierje során, akik valamiért meghatározóak voltak és örömmel emlékszik vissza rájuk?
Nehéz kérdés, sok kedves kollégát kellene felsorolni, de a cikk terjedelme nem teszi ezt lehetővé. Mindenkivel szívesen dolgoztam együtt, s ha az idő engedné, nagyon sok anekdotát tudnék összeszedni az elmúlt évekből.
Mégis megemlíteném Dr. Duha Gabriellát, aki a kezdetekben, az Igazgatóság elnökeként bizalmat szavazott nekem és 1996-ban felkért erre a pozícióra, illetve Dr. Körmöczi Magdolnát, akkori logisztikai igazgatót, aki felismerve a változás szükségességét, a gyógyszerészi továbbképzések mellett lehetőséget adott arra, hogy felsőfokú logisztikai végzettséget szerezzek. A napi munkám során most már inkább ezt, a logisztikai tudást tudom kihasználni. Mindketten nagyon meghatározták a jövőmet.
Közvetlen kollégáim közül a telephely másik vezetőjét, Dr. Sejben Józsefet (korábbi kereskedelmi vezető) és Dr. Barcsay Istvánt (jelenlegi kereskedelmi igazgató) említeném meg, az Igazgatóság tagjai közül pedig Dr. Balázs Zoltánt, aki a szakmai felettesem. De természetesen mindenki, akivel a hosszú évek során együtt dolgoztam, fontos számomra. A logisztika, a kereskedelem, a központ, vagy éppen a kecskeméti telephelyen dolgozó minden kedves munkatársamra szívesen emlékszem vissza.
Melyik az az emlék, ha ki tudna emelni egyet, amit biztosan minden unokájának el fog mesélni?
Nem is konkrét emléket emelnék ki, hanem az évekből leszűrt tapasztalatomat: mindig hinni kell a fejlődésben. Korábban csak Németországban láttam, akkor számomra szinte utópisztikusnak is tűnt az automata kiszedőrendszer, most pedig már itt, Kecskeméten is felállítottunk egyet. Folyamatosan fejlődni kell, és amit az ember csinál, azt teljes erőbedobással és becsülettel kell végezni.
Látva a közelmúlt és a korábbi évek, évtizedek történéseit, Ön hogy látja a gyógyszerész szakma és szűkebben véve a PHOENIX jövőjét?
A digitalizáció egyre jobban előtérbe fog kerülni. Mind a patikák, mind a gyógyszer-nagykereskedők körében, aki ezt a vonalat ki tudja használni, fenn tud maradni és sikeres tud lenni még ebben a rohanó világban is. Ugyanakkor egy dologról sosem szabad elfeledkezni: a személyes emberi kapcsolatok mindig is fontosak lesznek, nem szorulhatnak háttérbe, hiszen a mi a szakmánk bizalmi szakma.
Mit üzen / tanácsol az Önt követő generációnak, mire kell odafigyelni a siker érdekében?
Bármilyen feladatot is kell megoldani, a kitartás, a pontosság és a szavahihetőség megtartása mellett mindent el lehet érni. Az „egy fecske nem csinál nyarat” szellemében pedig tudhatjuk, hogy a csapatmunka szükséges a célok eléréséhez, így nagyon fontos a megfelelő kollégák kiválasztása.
Utódja Harmos Ádám, akivel egy ideje már együtt dolgoznak, milyen tanácsokkal látta el őt?
Igen, Ádám 1,5 éve dolgozik velünk logisztika koordinátorként itt Kecskeméten, így volt ideje megismerni a központot, a munkát, a csapatot és a munkamódszeremet is. Ő egy közgazdász, logisztikai szakember, akinek az értékes tudásának nagy hasznát vettük a kiszedő automata telepítése során is, amiben nagyon aktívan részt vett.
Hiszek abban, hogy Ádám az elmúlt hónapokban olyan alaposan belelátott a mindennapjainkba és a működésünkbe, hogy zökkenőmentesen fogja tudni irányítani a Kecskeméti Kereskedelmi Központot, azok mentén az értékek mentén, melyek mindkettőnk számára nagyon fontosak.
S ha már a jövőről beszélgetünk: milyen tervei vannak a most következő, nyugodtabb időkre?
Családommal kívánok többet foglalkozni, Kislányom orvosi hivatását kívánom támogatni, a Kisunokám nevelésében való még aktívabb részvétellel. Sokat szeretnék kirándulni, utazgatni, és pihenésként olvasgatni, új ismereteket szerezni. Még nem szeretnék leállni, nem vagyok az a nyugodtan ülő, „kötögető” típus, ezért biztosan aktívan fognak telni a következő évek is.
Edit utóda Harmos Ádám, aki 2021. február 1-jétől tölti be a regionális logisztikai igazgatói pozíciót Kecskeméti Kereskedelmi Központunkban. A fiatal, tapasztalt közgazdászt és logisztikai szakembert a fejlesztésekről, lehetőségekről és a jövőre vonatkozó célkitűzéseiről is kérdeztük.
A fóti központban 4 évig kontrollerként tevékenykedtem, eközben keltette fel érdeklődésemet, hogy hogyan működnek a logisztikai folyamatok a cégen belül. Előbb az elméleti tudást szereztem meg, majd lehetőséget kaptam, hogy cégen belül, a Kecskeméti Kereskedelmi Központnál, az egyik legtapasztaltabb PHOENIX-es vezetőtől, Dr. Heideckerné Dr. Bártfay Edittől sajátítsak el minden szükséges ismeretet a gyakorlatban is. Véleményem szerint sikeresnek bizonyult ez az elmúlt időszak, fontos kihangsúlyozni, hogy ez csapatjáték volt. Ezúton is köszönöm szépen Edit mindenre kiterjedő támogatását.
2015 óta van a PHOENIX Pharmánál, több területen is dolgozott. Hogy látja, hogyan fognak ezek segíteni az Ön előtt álló kihívásokkal megbirkózni?
Az első 4 évemet a Kontrolling Osztályon töltöttem, ez az a munkakör, ahol a cég működésével kapcsolatban lévő összes adat találkozik egy helyen, és a különböző elvásároknak megfelelve ezekből a nyers számokból, a kontroller hozzáadott értékével információ jön létre. Ezzel az információval teremtjük meg azt az értéket, amellyel a vezetőség tovább tud dolgozni, és olyan döntéseket meghozni, amely a jövőbeli fejlődés alapja.
A munkához való hozzáállásomat az akkori közvetlen felettesem, Bartek Róbert kontrolling vezető személye nagymértékben befolyásolta. Mellette megtapasztalhattam, hogyan lehet valaki egyszerre szakmailag hihetetlenül magasan képzett és emberileg a kollégáival mindig empatikus, alázatos. A PHOENIX Pharmánál töltött első időszakomban ért pozitív hatások arra motiváltak, hogy én is megtegyek mindent annak érdekében, hogy a ránk bízott feladatokból a legtöbbet kihozhassuk.
Ezzel a lelkesedéssel kezdtem meg a munkát a logisztika területén, mint logisztikai koordinátor. Az eddigi tanulmányaim, a Kontrolling Osztályon eltöltött évek, az Edittől átvett logisztikai tudás, ezek egymásra épülése adja meg a választ a kihívásokra. A kihívásokban a lehetőségeket látom, a lehetőséget hogy sikeresen vegyük a következő akadályt. Azonban ezekkel nem egyedül kell megbirkózni, hanem a kollégákkal közösen, egy csapatként együttműködve. Számomra egy cégnél a legnagyobb érték a humán munkaerő, az emberközpontúság. Hiszem azt, hogy a dolgozók támogatása, a közöttünk lévő partnerségi kapcsolat kialakítása a feltétele a legfontosabb cél elérésének, ami nem más, mint a vevői elégedettség folyamatos javítása.
Elődjével 1,5 éven keresztül dolgoztak együtt, mit tart a legfontosabb tapasztalatnak, amit ez idő alatt szerzett?
Edit példamutató magatartását mindig csodálattal figyeltem. Tisztelettel és jól bánik a munkatársakkal, hiszen ilyen az ő személyisége, őszinte és hiteles. Egy jól ismert mondás úgy tartja, hogy „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!”. Editre ez egy az egyben jellemző, mivel ő nem csupán azzal foglalkozott, ami a kereskedelmi központ falai között történik, ennél ő tovább látott, hiszen olyan erősen megvan benne a segítőkészség. Sokszor hallottam tőle, hogy az első a beteg, az emberi élet, az egészség, mindent ez alá kell rendelni. Mellette tanultam meg igazán, hogy kerüljön bármennyi munkaórába, költségbe, nehézségbe, de a legfontosabb mindig, minden esetben, hogy eljusson a gyógyszer a beteghez.
A sok tapasztalat közül ki tud emelni egy olyat, ami alapjaiban fogja befolyásolni a vezetői működését?
Edit mindig hosszú távban gondolkozott, és az elmúlt évtizedek, ahogy sikeresen vezette a Kecskeméti Regionális Központot, őt igazolta. Minden döntést úgy kell mérlegelni, hogy hosszú távon is eredménye legyen, ez a gondolkodásmód kiemelkedően hatással volt rám.
Mit tart a legnagyobb kihívásnak ebben a munkában?
Mindenképpen a felelősséget, hogy mint létfontosságú rendszerelem, a PHOENIX Pharmának mindig, minden körülmények között működnie kell. Bármilyen külső vagy belső negatív hatás éri az ellátási láncunkat, abból a gyógyszertár, a betegek semmit nem érzékelhetnek.
Kecskeméten is zajlik egy jelentős technológiai fejlesztés, melynek eredményeként egy kiszedő automata segíti majd a kollégák munkáját. Tudna mesélni arról, hogy hogyan érintette a telephely életét a kiépítéssel járó munka?
Ez egy olyan jelentős volumenű beruházás, amely a kezdetektől fogva érintette az összes raktárban dolgozó kolléga munkáját. Az első munkafolyamatok 2020 nyarán kezdődtek. Ahhoz, hogy megteremtsük a technológiai fejlesztés feltételeit, szerkezeti átalakításokra volt szükség a raktárban, ami maga után vonta azt is, hogy a normál napi tevékenységet egy radikálisan lecsökkentett raktári területen tudtuk, tudjuk csak elvégezni.
Az elmúlt időszakban mindennap új kihívásokkal néztünk szembe az építkezés folyamán, csupa olyan problémával, amelyek nem kapcsolódnak a gyógyszer-nagykereskedelmi tevékenységhez. A kollégákkal közösen azonban sikerült mindig jó döntéseket hozni.
Ezek mellett a 2020-ban megjelent koronavírus világjárvány is tovább nehezítette a helyzetet a folyamatos dolgozói létszámdeficit miatt. Szeretném kiemelni, hogy nagyon büszke vagyok minden munkatársunkra, mivel fél éve úgy végezzük a napi tevékenységünket, hogy a kialakult helyzettel párhuzamosan extra teljesítményt tudnak nyújtani, időt és energiát nem kímélve vesznek részt a technológiai fejlesztéssel kapcsolatos feladatokban.
Hogyan fogja befolyásolni a mindennapi működést az új technológia?
Ennek a beruházásnak számos pozitív hatása lesz, de ha egyet kellene kiemelnem, akkor talán a legfontosabb az idő. A mai rohanó világban az idő az egyik legértékesebb faktor, a logisztikára ez kiemelkedően igaz. Célunk a vevői elégedettség további javulása, amelynek egyik eleme a vásárlói igények minél rövidebb idő alatt történő kiszolgálása, és ehhez fog nagy segítséget nyújtani az új automata berendezés. Ezzel párhuzamosan lehetőséget biztosít nekünk a technológia a munkaátszervezésre a raktári folyamatokban, és a mennyiségi munkavégzésből még több forrást tudunk átcsoportosítani minőségi munkavégzésre, amelynek eredménye a szolgáltatási színvonalunk még magasabb szintre emelése.
Minden új vezető számos tervet fogalmaz meg arra vonatkozóan, hogy ő hogyan fogja tovább vinni elődei sikerét. Ön miben látja a jövő sikerének zálogát?
Külső szemmel maradjunk mindig „láthatatlanok”. Ha egy folyamatban minden pontosan, precízen működik, mint egy svájci óra, akkor azt az emberek megszokják, és természetesnek veszik. Az elvárások idővel mindig változnak, az igények módosulnak, újak jönnek létre. Ezekhez a folyamatos változásokhoz való alkalmazkodás, reagálás a legrövidebb időn belül, ez a siker egyik kulcs tényezője, de oly módon, hogy közben a külső szereplők előtt láthatatlanok maradjunk. Ha a jövőben ez a láthatatlan háló mindig rajtunk lesz és vevőink számára szüntelenül természetes lesz, hogy a PHOENIX Pharma Zrt., mint egy svájci óra, tökéletesen működik, akkor elégedett leszek magammal szemben.
Köszönjük beszélgetőpartnereink idejét és az élvezetes beszélgetéseket. Dr. Heideckerné Dr. Bártfay Editnek hálásan köszönjük munkáját és elkötelezettségét, és kellemes pihenést, boldog és főképp aktív és egészségben gazdag nyugdíjas éveket kívánunk, Harmos Ádámnak pedig sok sikert, kitartást az új pozícióban!
-fvg-
2021. február 1.