Az internetes kereskedelem szárnyal, és most már a SZIMPATIKA WebTérhez csatlakozott gyógyszertárak egy része túl van az első online értékesítéseken. Az érdeklődő patikák száma is jelentős, miközben folyamatosan zajlanak a már szerződött gyógyszertárak csatlakozással kapcsolatos munkálatai.
A SZIMPATIKA WebTérről, a fejlesztésről, működésről kérdeztük Kaló Tamás vezérigazgatót.
Szép hosszú mondat. Kezdjük a legizgalmasabb részével. Miben nyilvánul meg az, hogy a WebTér lakossági és gyógyszertári igényeket elégít ki?
A mindennapi életünkben is tapasztaljuk az interneten történő vásárlás térhódítását, ami a nagyobb biztonság és a szolgáltatások gyors fejlődése következtében újabb lendületet kapott a COVID időszakban. A lakosság jelentős része ma már nem csak könyvet vásárol vagy az utazását foglalja le az internet segítségével, hanem mindennapi beszerzéseit, ügyintézéseit is ezen a csatornán folytatja.
A közzétett adatok szerint Magyarországon a felnőtt lakosság több mint 60%-a vásárolt már az interneten, ami azt jelenti, hogy a gyógyszertárak minden 2. vásárlójának lehet tapasztalata ezzel kapcsolatban, és bizonyára sokuk kifejezetten keresi is az online patikai vásárlás lehetőségét. A lakossági igény tehát adott, és az előrejelzések szerint ez még hosszú éveken keresztül dinamikusan nőni fog.
Ami a gyógyszertári igényeket illeti, egyrészt a WebTér megoldást kifejezetten a gyógyszertári sajátosságok figyelembevételével, a gyógyszertárak számára készítettük. Másrészt nem titok, hogy a PHOENIX-nél az a stratégiánk alapja, hogy olyan választható szolgáltatásokat dolgozzunk ki a gyógyszertárak számára, amelyek támogatják mindennapi munkájukat és versenyképessé teszik őket.
A gyógyszertári forgalom egy részének átterelődése az online csatornára egy markáns, világszintű tendencia, ami jól érzékelhető mindannyiunk számára. A WebTérhez történő csatlakozással pedig minden gyógyszertár részese lehet ennek a folyamatnak néhány kattintással és nagyon kedvező feltételek mellett.
Egy gyógyszertár egyrészt része lehet a SZIMPATIKA WebTérnek, másrészt megtartja az önállóságát. Mit jelent konkrétan az önállóság megtartása?
Én nem is azt mondanám, hogy egy gyógyszertár része lehet a WebTérnek, inkább úgy fogalmaznék, hogy csatlakozhat a SZIMPATIKA WebTérhez. Ez azért pontosabb így, mert minden csatlakozott patika rendelkezik egy saját WebTér oldallal, ami csak az övé. Ez azt is jelenti, hogy lehetősége van a saját patikáról fotók, adatok vagy bemutatkozó szöveg elhelyezésére is, továbbá saját oldalát szabadon népszerűsítheti is a patika.
Rendkívül fontos az is, hogy egy gyógyszertár árképzése, készletgazdálkodása önálló marad, tehát saját maga dönti el, hogy mit forgalmaz interneten és mennyiért. A patikai rendszerekben történő önálló árképzés jelenik meg az internetes kereskedelem során is, és a készletinformációk összehangolása is megtörténik a rendszerek között. Sőt a gyógyszertárak azt is szabadon eldönthetik, hogy az internetes kereskedelemben átvételi pontként üzemelnek vagy éppen csomagküldést is vállalnak. Ebben is segítünk.
A kép csak illusztráció!
Az elmondottakból az következik, hogy a gyógyszertárak online áruháza összeköttetésben áll a gyógyszertárak rendszereivel is.
Természetesen. A gyógyszertárnak csak úgy adhatunk megfelelő támogatást egy ilyen projekt során, ha egy integrált rendszert biztosítunk számára. Csak így lehet megvalósítani azt, hogy a gyógyszerészek számára megkönnyítsük a munkafolyamatokat, magát az online értékesítést.
A WebTér fejlesztése és működtetése során ezért az a célunk, hogy minden rendszergazdával együttműködve, egyenként építsük ki velük a gyógyszertárak csatlakozásának lehetőségét. Ez a folyamat jól halad, a programozói kapacitásaink függvényében keressük meg sorban a rendszergazdákat az együttműködés kérésével. Több cég sok szakértőjének és programozójának munkája tehát ez az összetett rendszer, hiszen szerettünk volna tökéletes minőséget biztosítani a gyógyszertárak számára. Pont ezért az eredeti határidőnkhöz képest kis csúszással indultunk, mert minden lehetséges rendszerhibát szerettünk volna kijavítani. Biztos vagyok benne, hogy egy magas színvonalú és jól működő rendszert vehetnek igénybe a gyógyszertárak és a betegek is.
Ez így egy meglehetősen időigényes és drága folyamatnak tűnik. Elmondható, hogy mennyi ideig tartott és mennyibe került ez a beruházás?
A WebTér fejlesztése mintegy 1,5 évig tartott, a külső és belső költségei pedig megközelítették a 100 millió Ft-ot. A talán meglepően magas idő- és költségráfordítás a megoldás egyediségére és komplexitására vezethető vissza. Nincs jelenleg a gyógyszerpiacon a WebTérhez hasonló, egymástól független gyógyszertáraknak saját webáruházat kínáló szolgáltatás. De talán más iparágakban is kevés ezzel összehasonlítható megoldás létezik.
Egy gyógyszertárnak mekkora költséget jelent a csatlakozás?
Tudjuk, hogy sokszor nem könnyű döntés belevágni valami újba, ezért igyekeztünk olyan konstrukciót kialakítani, hogy a bevezető időszakban igazán kedvező feltételek mellett, egészen minimális költséggel ismerhesse meg mindenki a WebTér előnyeit. Az idén csatlakozó gyógyszertárak 6 havi WebTér-díj alól mentesülnek, de a bevezető időszak után is nagyon kedvezőek maradnak a kondíciók. Az említett engedményes árakról területi kereskedelmi képviselőink szívesen tájékoztatnak minden érdeklődőt.
Ha összegzem az eddig hallottakat, akkor a SZIMPATIKA WebTér egy internetes értékesítési rendszer, melyhez patikák csatlakoznak, miközben megtartják önállóságukat. Adott egy bonyolult, integrált értékesítési rendszer, miközben ennek használata a gyógyszerészek számára könnyű. Végül adott egy drága beruházás, mely a gyógyszerészek számára egyáltalán nem drága. Paradoxonok pozitív értelemben.
A SZIMPATIKA WebTér kifejlesztésével nem csak azt a célt tűztük ki, hogy támogassuk a gyógyszertárakat a digitalizációban, hanem azt is, hogy egy modern és felhasználóbarát rendszerrel versenyképessé tegyük őket az online piacon. Ez csak úgy lehetséges, ha egy ilyen projekt tervezésébe és a megvalósításába megfelelő időt, szakértelmet és pénzt teszünk. Ez bizonyos értelemben egy úttörő vállalkozás pont az említett paradoxonok miatt. Nyilvánvaló, hogy minden cég minden projektjében fontos tényező a megtérülés, ebben az esetben azonban ennél többről van szó. Itt már szemléletről, digitalizáción alapuló együttműködésről beszélünk, hiszen korosztályokon átívelő felismeréssé vált az, hogy mindennapi ügyeinket, vásárlásainkat intézhetjük biztonságosan, kényelmesen és gyorsan az online térben is.
Ennek hatékony megvalósításában pedig piacvezető nagykereskedőként segítenünk kell a gyógyszertárakat. Nagyon örülünk annak, hogy komoly érdeklődés mutatkozik a patikák részéről a WebTér iránt.
A kép csak illusztráció!
Eddig hány gyógyszertár csatlakozott a SZIMPATIKA WebTérhez?
Minden várakozásunkat felülmúlja a gyógyszertárak érdeklődése, aminek természetesen nagyon örülünk! Folyamatosan és intenzíven dolgoznak a kollégáim a gyógyszerészekkel a csatlakozásokon, napról napra több gyógyszertárnál működik élesben a WebTér.
Egy másik kérdés az, hogy hogyan találnak rá a SZIMPATIKA WebTérre a vásárlók, betegek?
A SZIMPATIKA Webtér vásárlókkal való megismertetése egy több alapra építkező fontos folyamat. Az egyik maga a SZIMPATIKA, amely egy erős, ismert márka a gyógyszerpiacon és hívószó a vásárlók számára a gyógyszertári webáruházak megtalálásában. A megújuló szimpatika.hu weboldalt már most is mintegy 250.000 látogató olvassa minden hónapban!
Ezen kívül a PHOENIX egyéb reklám- és marketing-eszközökkel is támogatja a WebTér sikerét, és az egyes csatlakozott gyógyszertárak külön-külön is népszerűsíthetik saját weboldalaikat, ha úgy tetszik saját WebTerüket.
Végül ejtsünk szót a jogi környezetről. Mi a helyzet most és mi várható a jövőben?
A jelenlegi hazai jogszabályok is támogatják a gyógyszertárak online értékesítését a termékek széles körében. Az OTC és egyéb termék kategóriában az online értékesítés az utóbbi időszakban minden évben szinte megduplázódott, míg a piac összességében csak néhány százalékkal nőtt. Ahogy korábban utaltam is rá, ez azt jelenti, hogy a vásárlói igény folyamatosan növekszik.
Én a magam részéről biztos vagyok abban, hogy jogi korlátozás nem várható Magyarországon, hiszen a rendszer jól működik és megfelel a szigorú gyógyszerforgalmazási előírásoknak. A jogalkotás célja a lakosság életének megkönnyítése, a betegek gyógyszertárakban kapható termékekhez történő biztonságos és hatékony hozzájutásának támogatása.
A lakosság pedig már „szavazott” az online vásárlás egyre nagyobb súlyú igénybevételével.
Ha egy gyógyszertár kedvet kapott a csatlakozáshoz vagy csak érdeklődne a SZIMPATIKA WebTér iránt, akkor mi a teendője?
Tisztában vagyok azzal, hogy a dolog újdonsága miatt ez nem egy mindennapi döntés a gyógyszerészek részéről, ugyanakkor bátorítom Önöket, hogy ismerjék meg a szolgáltatást, amely hatékony és egyszerű módon kínál csatlakozási lehetőséget egy új, nagy növekedés előtt álló értékesítési csatornához.
PHOENIX-es területi kereskedelmi képviselőink nagyon örülnek minden megkeresésnek, és a WebTér programért felelős kollégáinkkal együtt szívesen bemutatják a csatlakozási lehetőségeket, illetve válaszolnak az esetlegesen felmerülő kérdésekre.
-bf-
2021. szeptember 16.