Rólunk

Hírek, közlemények

A szinergia elérése és az optimizmus a legfőbb mozgatórugóim

2024 februárjában jött létre az EL Pharma Hungary Kft., melynek ügyvezetője Dr. Bondár Andrea, aki örök optimistának vallja magát és ezt a mindennapjaiba is beépíti. Ismerjék meg a PHOENIX csoport reprezentációs szolgáltatásaiért felelős vezetőjét, akivel szakmai tapasztalatáról, jövőbeli terveiről és az empátia fontosságáról beszélgettünk.

Dr. Bondár Andrea

A Szegedi Tudományegyetemen Summa Cum Laude minősítéssel, pszichiáterként kezdett dolgozni, mára pedig az EL Pharma Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, aki fogékony minden új információra és hihetetlen empátiával nyúl mindenhez és mindenkihez.
Ahogy mondja, építkező típus: teremteni, átgondolni és tapasztalni kell – ebből jön létre a siker.
Kétgyermekes családanya, egy harmadéves orvostanhallgató lány és egy érettségi előtt álló fiúgyermek büszke édesanyja, aki mindennapi sporttal és a családja körében kapcsolódik ki a legjobban.

Hogyan indult a pályafutása? Honnan ered a betegellátási irányultsága?

Száz százalékig biztos vagyok benne, hogy a genetikámban kódolva van a betegellátással kapcsolatos hivatástudatom. Édesapám szülész-nőgyógyász szakorvos volt, édesanyám pedig több, mint 50 éve fogorvosként
praktizál Orosházán. Gyermekkoromban a magánrendelőjük az otthonunkban volt, a gyógyítás nálunk a közös asztalnál mindennapi témaként szerepelt. Nem volt számomra kérdés, hogy én is gyógyítani akarok és, hogy az orvosi pályára fogok lépni. Szegeden a Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Karon tanultam tehát tovább, ahol egy darabig bizonytalan volt milyen szakterületet válasszak. Végül elég könnyen megtaláltam a helyes választ: szerettem kommunikálni, elsődleges volt számomra a segítségnyújtás és az empátia. Így az egyetem után el is kezdtem dolgozni a Klinika pszichiátriai részlegén.

Ön a Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetemről indulva jelenleg az EL Pharma Hungary Kft. ügyvezetője. Hogyan alakult ez mégis így?

A Klinikai munkám során egyedülálló lehetőséget kaptam: fél éves tanulmányútra mehettem el az Egyesült Államokba, ami hihetetlenül kinyitotta előttem a világot. Megtanultam jól kommunikálni angolul, megismerhettem az ország pszichiátriai ellátó rendszerét, egészen felpezsdített ez az élmény.
Visszatérve a szegedi klinikai közeg szűkké vált számomra, és akkor, az 1990-es években megtalált egy állásajánlat a gyógyszeripar területéről. Orvoslátogatóként kezdtem el dolgozni a Servier Gyógyszergyárnál. Egészen más, nyüzsgő világba csöppentem, megtanultam előadást tartani, rendezvényekre mehettem. Új alapokra tudtam helyezni a betegellátásra irányuló támogatói eltökéltségemet, és rendkívül jól tudtam használni kommunikációs készségemet, ötvözve azt az orvostudományi ismereteimmel.
10 évig dolgoztam itt csoportvezető termékmenedzserként, majd medical relation menedzserként és pótolhatatlan tapasztalatot szereztem a nagyvállalati működés területén is.

Mi az a legfőbb tudás, amit Önnek az orvosi tanulmányok és a termék menedzsment szakmai tapasztalatának kombinációja jelent? Hogyan találta meg a kapcsolatot a két szakterület között?

Világ életemben azt néztem, hogy kinek mivel segíthetek, és menthetetlenül optimista embernek tartom magam. Az orvostudományi képzés minden napján ez motivált, de akkor is, amikor például támogathattam olyan termékek behozatalát hazánkba a Servier-nél, mellyel kapcsolatban biztos voltam benne, hogy segít a betegeknek. Az lebegett a szemem előtt, hogy összekötő kapocsként működhetek az általam jól ismert pszichiáterek és más szakorvosok irányába is.
A szülési szabadságom után a LEO Pharma dán gyógyszeripari cégnél helyezkedtem el és kezdtem ugyanezzel a szemlélettel marketingesként dolgozni. Itt 13 évig dolgoztam és Country managerként zártam
a karrierem. A munkám során borzasztóan jól tudtam hasznosítani pszichiátriai előképzettségemet a bőrgyógyászat, különösen a pszoriázis területén. És hogy miért? Mert hiszem, hogy a betegek esetében
nem csupán a fizikális, de a mentális gyógyulás is a cél. Kutatásokkal betegtámogató programokat hoztunk létre, tehát a pszichiátria ismét visszatért az életembe, habár már más szakterületen dolgoztam.

A gyógyszer-nagykereskedelmi szektor hasonló összekötő kapocs a gyógyszergyártó ágazat és a gyógyszerészek között. Hogyan jelent meg ebben a folyamatban az EL Pharma?

Valóban, ez a párhuzam vonható le szerintem is. Ezért nem is volt kérdés, hogy amikor a LEO Pharma kivonult Magyarországról, és a PHOENIX Pharma vette át termékeinek a promóciós tevékenységét, egyből
megtaláltuk a közös hangot és 2023 márciusában felkértek regionális (cluster sales) lead pozíció betöltésére, ahol 8 ország sales és marketingvezetői feladatait látom el. Ennek az úgy nevezett reprezentációs,
azaz képviseleti üzletágnak vagyok az egyik regionális munkatársa.
Megtapasztaltam, hogy egy olyan minőségi gyógyszerlogisztikai alapszolgáltatást nyújtó cég, mint a PHOENIX Pharma, kiemelkedő piaci ismerettel rendelkezik a gyógyszerellátásban: reagál a piaci változásokra,
ismeri a partnerek mindennapi kihívásait. Ez a tudás és a gyártók irányából hozzánk érkező szolgáltatói igény pedig idővel azt eredményezte számunkra, hogy csak úgy tudjuk a szolgáltatásaink minőségét tovább javítani, ha létrehozzuk az erre specializálódó gyógyszeripari szakembereket foglalkoztató EL Pharma Hungary Kft.-t. Emiatt vállaltam a regionális munkám mellett az EL Pharma ügyvezetői feladatait is.

Akkor tehát letették az EL Pharma alapkövét az építkezéshez. Hogyan kezdték a cég szolgáltatásainak kiépítését?

Meglévő alapokra, de új szemlélettel. A PHOENIX oldaláról érkezett az a határozott irány, hogy a siker kulcsa az együttműködésben rejlik. Ez igaz a gyógyszerészek és a gyógyszergyártók irányában is, és
adott egy olyan alapot az építkezéshez, amire stabilan lehet számítani.
Emellett pedig fontos volt, hogy olyan szolgáltatásokat alakítsunk ki, ami ráépül az alaptevékenységünkre, de mégis a lehető legnagyobb hozzáadott értéket jelenti a partnereinknek – ahogy ezt a PHOENIX teszi
a gyógyszerészek irányában is.
Úgynevezett „egyablakos” megoldást nyújtunk a gyártóknak. Azt jelenti, hogy a gyártó csak egy céggel – az EL Pharma Hungary Kft.-vel – szerződik, és mi integrált formában biztosítjuk a számára szükséges disztribúciós, marketing, medical és értékesítési tevékenységeket.
Amennyiben igénylik, segítséget nyújtunk nekik a törzskönyvezési, valamint a gyógyszertámogatási eljárások elvégzésében is. Az általunk készített előrejelzés alapján a gyógyszergyártónak csak le kell gyártani és Magyarországra szállítani a termékeit, mi pedig úgy tevékenykedünk, mintha a saját képviselete lennénk, hiszen egészen a betegekig tudjuk biztosítani a termékek útját. Ott van a vigyázó szemünk minden lépésnél.

Ez nagyon mozgalmas feladatnak tűnik. De hogyan tudják felmérni a partnerek különböző igényeit? Ráadásul egy ilyen dinamikusan változó piacon?

Ebben az új pozíciómban is nagyban támaszkodom az empatikus és problémamegoldó készségemre, hiszen egyedi igényekre egyedi válaszokat kell találjunk. Ahány gyártó partner, annyi kérés, ezért
különböző modellekben és egyedi megoldásokban gondolkodunk a számukra, melyek kialakítása elég hosszadalmas tud lenni.
Itt létfontosságú az alaposság, egymásra kell hangolódjunk. Hogy képletesen fejezzem ki magam, nem csak a gyógymódot, de a gyógyuláshoz vezető utat is közösen kell megtaláljuk a siker elérése érdekében.

Ön is egyeztet közvetlenül a gyártó partnerekkel? Mi a tapasztalata, hogyan változott a gyógyszergyártó ágazat az elmúlt évtizedben?

Természetesen nem tudok elszakadni a múltamtól, a gyártói múltam miatt figyelemmel követem a piac alakulását, és komoly átrendeződést érzékelek. Azt látom, hogy a terápiás fejlesztések átsorolódtak a ritka betegségek vagy a költséges innovatív terápiák irányába. A gyógyszergyártók erre összpontosítanak a fejlesztések során, azonban a mi régiónkban ezek lekövetése komoly kihívást jelent a költségek miatt. Nagyon hosszadalmas és költséges ilyen terápiákat behozni hazánkba. Ugyanakkor ezzel a tendenciával párhuzamosan a meglevő terápiáknál pedig éles generikus verseny alakult ki, egyre több akció van, egyre kisebb árréssel lehet dolgozni. 
Az EL Pharma ebben a helyzetben ott tud belépni ebbe a folyamatba, hogy segíti a gyártókat abban, hogy a meglévő, stabil termékeinek ismertségét szinten tudják tartani. Támogatjuk partnereinket ezek értékesítésében, ők pedig az újabb terápiákra tudnak fókuszálni.

Nekem egy fontos gondolat jut mindezekről eszembe: a hatékonyság. Mit jelent Önnek személy szerint a hatékonyság a munkában és a magánéletben?

A PHOENIX esetében a hatékonyság az teljes mértékben központi fogalom, így ez az EL Pharma működését is meghatározza. Hatékonyak és sikeresek viszont csak jól működő csapatban lehetünk. Közös feladatunk, hogy alap- és kiegészítő szolgáltatásainkkal a gyógyszerellátás hatékonyságát növeljük, segítsük az ellátási rendszer szereplőit és biztosítsuk a betegek gyógyulása érdekében a számukra a legjobb készítmények elérhetőségét Magyarországon. 
A magánéleti hatékonyságom pedig a tudatosságra épül. Az elmúlt években önfejlesztéssel törekedtem arra, hogy mind magamnak, mind pedig másoknak a javára sajátítsam el a mentális segítő tudást. Elvégeztem egy Mindfulness képzést (MBSR), majd mindfulness tanári végzettsége tettem szert. Emellett egy amerikai iskolában Master Certified Health Coach képesítést is szereztem. Aktívan nem foglalkozom most ezekkel,
azonban alkalmazom azokat a hasznos, tudatos jelenlétre fókuszáló stresszkezelési technikákat, valamint az egészségesebb élet eléréséhez szükséges változtatás folyamatait, melyeket korábban nem ismertem szakmai pályafutásomból.
Habár közhelyes lehet, de én vallom, hogy ép testben ép lélek lakozik! A mindennapi sport az életem része. Ezt a mentalitást adom át a gyermekeimnek is. Hiszek abban, hogy ez kell a hatékony élethez, a
hosszú távú sikerhez is.

Buczkóné Récsányi Anita

2025. május 5.